Dubbelfirande i Malmö
Kliniksal, avdelningen för protetik, på tandvårdsutbildningen i Malmö på 1950-talet. Foto: Tandvårdshögskolan, Malmö universitet

Dubbelfirande i Malmö

Utbildning 5 Jun 2018
Dela artikeln
2018 är ett riktigt jubileumsår i Malmös akademiska värld. Dels inrättas Malmö universitet, dels firar Tandvårdshögskolan 70 år.

Det har varit sju decennier med såväl upp- som nedgångar. Att bli universitet innebär att forskningsandelen av verksamheten ökar. Rekryteringen av forskare och lärare inom samtliga av fakultetens 13 avdelningar utgör en utmaning.

Gunilla Klingberg

– Vi har en strategisk plan för att skapa starka forskningsmiljöer som kan attrahera nya forskare. Med mer pengar kan vi också satsa på fler strategiska doktorandtjänster, berättar professor Gunilla Klingberg, dekan för odontologiska fakulteten vid Malmö universitet.

Utbildningarna utvecklas fortlöpande och tandläkarprogrammets kursplan genomgår just nu en översyn. Gunilla Klingberg lyfter särskilt fram två områden där utbildningen behöver stärkas och utvecklas för att möta den framtida tandvårdens behov.

Det ena gäller sättet att arbeta utifrån evidens, ta till sig ny kunskap och implementera och utvärdera den i verksamheten. Men också att i klok takt fasa ut tidigare arbetssätt och inte hoppa på nymodigheter rakt av. Den andra delen rör jämlik hälsa.

”Tandvårdens professioner måste utbildas till att kunna samverka med andra sektorer.”

– Jämlik hälsa är ett stort och viktigt begrepp som handlar om mycket mer än bara tandvård och munhälsa. Tandvårdens professioner måste därför utbildas till att kunna samverka med andra sektorer. Till exempel hälso- och sjukvården, socialtjänsten, skolan och kommunen, slår Gunilla Klingberg fast.

Panteha Bigdeli

Problem Based Learning (PBL) kommer även fortsättningsvis att vara Tandvårdshögskolans signum. Det uppskattas av Panteha Bigdeli, tidigare ordförande för Tandläkarförbundets södra studerandeförening, som går fjärde året på tandläkarprogrammet.

I PBL står gruppdiskussioner och egna litteratursökningar i fokus under arbetet med att besvara frågor kring utvalda patientfall.

– Det blir en annan och bredare form av inlärning, i stället för att en föreläsare talar om vad som viktigt, säger hon.

Mycket klinisk tid

Panteha Bigdeli framhåller det stora kliniska inslaget under utbildningen. Redan andra terminen börjar studenterna att träffa patienter.

– Det gör att man utvecklar självförtroende redan i början av utbildningen och det är nog lite speciellt med Malmö. Man får höra från studenter vid andra högskolor att de inte har lika mycket klinisk tid och att det kommer in senare i utbildningen, säger Panteha Bigdeli.

Text: Erik Skogh

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Kontakta redaktionen om du har problem att logga in: redaktionen@tandlakartidningen.se
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakarforbundet.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch