Flera anmälningar mot Allras tandvårdsförsäkring

Försäkring 5 Dec 2017
Dela artikeln
Försäkringsbolaget Allra har inte bara hamnat i blåsväder när det gäller sina pensionsfonder. Även inom försäkringsområdet får Allra kritik, bland annat för vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor.

Sedan 2014 har försäkringsbolaget Allra nio anmälningar hos Konsumentverket för sin tandvårdsförsäkring. Anmälningarna gäller till exempel vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor, negativ avtalsbindning och oönskad reklam via telefon och sms.

På Allras webbplats marknadsförs produkten som Sveriges populäraste tandvårdsförsäkring. Tittar man lite närmare på utbudet av tandvårdsförsäkringar kan man konstatera att det också är den enda som finns.

Hos Konsumenternas försäkringsbyrå får man enligt deras jurist Lisa Halvorsen inte så många frågor om tandvårdsförsäkringar. De frågor som kommer handlar om Allra, det statliga tandvårdsstödet och försäkringsbolaget Cigna, som i dagsläget inte har någon tandvårdsförsäkring på den svenska marknaden.

– Vi rekommenderar generellt inte att man skaffar en tandvårdsförsäkring. Om man oroar sig för stora tandvårdskostnader kan det vara ett alternativ, men då ska man läsa igenom villkoren noga och ta reda på vad försäkringen täcker och inte, säger Linda Halvorsen.

Hon påpekar att det finns problem med att tandvårdsförsäkringen säljs in med felaktig information, till exempel att den inte täcker problem som redan uppstått och att det kan finnas undantag för dålig tandhälsa.

Text: Anna Norberg

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Problem med inloggningen? Kontakta redaktionen: redaktionen@tandlakartidningen.se