En delaktig patient – på gott och ont

Krönika 14 Jun 2012
Dela artikeln

Dagens patienter sägs ofta vara väl pålästa om sina sjukdomar och tänkbara behandlingar redan när de möter sin läkare eller tandläkare – med tillägget att detta är på gott och ont.

Det goda skulle, för den påläste patienten, vara att han eller hon inte så lätt kan undanhållas alternativa diagnoser eller behandlingar. Beväpnad med relevant kunskap känner sig dagens patient mer jämställd med läkaren/tandläkaren än gårdagens.

För behandlaren är det förstås en fördel att möta en välinformerad patient som är redo att göra ett medvetet val när det gäller behandling; att kunna lägga fram alla alternativ för en klok patient som man har en lång relation till och sedan resonera sig fram till ett gemensamt beslut. Det måste vara idealiskt.

Men mycket informerad är inte detsamma som välinformerad. När jag själv har sökt upplysningar om någon åkomma på nätet har jag behövt lägga mycket tid på att sålla medicinska fakta från dokument med allmänhetens lösa tyckande och privata anekdoter. Jag föreställer mig att mycket information av så låg kvalitet i händerna på en okritisk patient kan ställa till en del elände i mötet med tandläkare och läkare. Jag anar hur det känns att försöka förklara effekten av olika behandlingsalternativ för en lika felinformerad som tvärsäker patient. Ibland är mer informerad detsamma som sämre informerad.

Tandläkare kan mycket riktigt ha vissa problem med att leva upp till vad tandvårdslagen säger om patientens rätt att vara delaktig i beslut som rör behandlingen. Särskilt svårt blir det när kostnaden för tandvården blir en faktor att ta hänsyn till i valet av behandling. Det visar en studie bestående av intervjuer med tandläkare som vi berättar om på sidan 34 i det här numret.

Nästa nummer av Tandläkartidningen kommer till dig den 16 augusti men fram till dess kan du följa nyheterna på www.tandlakartidningen.se, med undantag för några veckor i juli då vi har semester.

Nu önskar jag alla läsare en riktigt skön sommar!

 

Text: Christina Mörk, chefredaktör

Dela artikeln
Christina Mörk, chefredaktör
Christina Mörk, chefredaktör
Journalist. Chefredaktör och ansvarig utgivare för Tandläkartidningen till och med 31 maj 2013.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Problem med inloggningen? Kontakta webbredaktören: linda.persson@tandlakarforbundet.se