Folkhälsans vinnande lag

Krönika 21 Dec 2017
Dela artikeln

Ändra aldrig på ett vinnande team! Det är ett uttryck som förekommer ofta i sportens värld. Men inte bara där, det dyker upp i många sammanhang. Vinnande team ändrar man bara vid behov, och då gäller det att försöka bevara den viktiga kärnan.

I dag diskuteras ofta folkhälsofrågor, som till exempel hur vi ska göra för att få bort omotiverade ojämlikheter, och förre socialministern Gabriel Wikström tillsatte en särskild kommission för att arbeta för jämlik hälsa.

Tandläkarkåren har motivation och engagemang för att göra ett bra arbete. Och vi vet vad som behövs. Därför blir jag orolig när jag läser slutrapporten från Kommissionen för jämlik hälsa, där man skriver att tandvården på sikt bör vara en del av hälso- och sjukvården. Slutrapporten innehåller många förslag och en hel del tycker jag är kloka, men det här förslaget stöds varken av mig eller förbundsstyrelsen.

Vad gäller folkhälsan och kampen mot två av våra vanligaste folksjukdomar, karies och parodontit, har den svenska tandvården visat sig vara just ett vinnande team. Vi har drivit ett arbete som varit brett och med en förebyggande profil siktat in sig på stora befolkningsgrupper. Detta har rönt avsevärda framgångar. Naturligtvis finns det utmaningar kvar. Det finns fortfarande grupper som vi har svårt att nå. En allt större utmaning är exempelvis den växande gruppen av sköra äldre som har svårt att orka ta sig till tandvården för undersökning och behandling.

Men jag ser en profession som av egen kraft tagit sig an utmaningen. Tandvården visar en stor initiativkraft i munhälso-/folkhälsoarbetet och tar på olika nivåer många initiativ för att möta problemet.

Den uppskattning vi möter visar att vi varit framgångsrika hittills. En stor majoritet av svenska folket går regelbundet till tandläkaren och alla mätningar som görs visar klart att svenska folket är mycket nöjda med vårt arbete.

Att samverkan mellan tandvården och hälso- och sjukvården behöver förbättras i syfte att ge våra gemensamma patienter bästa möjliga vård instämmer vi helhjärtat i. Men nyckeln är kunskap, inte organisationsrutor. Vi behöver arbeta med utbildning och dialog, både för behandlare och beslutsfattare, så att samverkan blir naturligt. Det är vår lösning på hur patienterna ska få bästa möjliga helhetsvård.

Text: Hans Göransson

Dela artikeln
Hans Göransson
Hans Göransson
Hans Göransson är ordförande för Sveriges Tandläkarförbund sedan 2014 och tandläkare/rådgivare på Folktandvården Sörmland.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Kontakta redaktionen om du har problem att logga in: redaktionen@tandlakartidningen.se
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakarforbundet.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch