Kunskap och patientnytta

Krönika 10 Apr 2018
Dela artikeln

Kunskapsstyrning kan tolkas som ett hot mot behandlares självständighet. Men i själva verket kan kunskapsstyrning komma att innebära något mycket positivt.

Sveriges sex sjukvårdsområden engagerar sig gemensamt för att skapa förutsättningar för att bästa tillgängliga kunskap används i vården, givetvis för patienternas bästa. Bland många medicinska kunskapsområden finns även odontologin representerad.

Vilken kunskap behövs i tandvården nu och i framtiden? Jag är övertygad om att vården måste engagera sig i denna frågeställning. Vem ska annars bestämma färdriktningen?

Text: Thomas Jacobsen

Dela artikeln
Thomas Jacobsen
Thomas Jacobsen
Allmäntandläkare, odont dr. Arbetar med forskning och utveckling hos Folktandvården Västra Götaland. Adjungerad lektor vid kariologen, Göteborgs universitet.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in, kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakarforbundet.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch