Tandläkarmottagningen på Kungsholmen i centrala Stockholm har funnits i över ett sekel. När Ban Jamil tog över stafettpinnen under 2021 följde många patienter med, patienter som gått till mottagningen i flera generationer.
Men allt är sig inte likt i den över 100-åriga fastigheten. Patienterna välkomnas i nyrenoverade lokaler och behandlas med topputrustning och högkvalitativ vård. Förändringarna startade när tandläkaren och oralkirurgen Ban Jamil blev delägare i Praktikertjänst och tog över verksamheten som drivits inom Praktikertjänst sedan 1989.
– Mottagningen är från tidigt 1900-tal och krävde sanering och totalrenovering. Jag vill ha toppkvalitet och är noga med hur allt ska se ut, men det handlar i första hand om att följa vårdkrav och regler. Efter renoveringen har vi fått Praktikertjänsts kvalitetsdiplom vilket är en viktig stämpel på att vi har gjort rätt. Det är jag extra stolt över, säger Ban.
”Jag visste att jag ville bli tandläkare redan när jag var tre år”
Ban fick sitt första tandläkarset som leksakspresent av sin pappa när han kom hem från en affärsresa. Hon tog med presenten till förskolan och undersökte sina kompisars tänder – många år senare utbildade hon sig till tandläkare vid University of Baghdad.
När kriget i hemlandet Irak bröt ut 2003 bestämde hon sig för att jobba och utbilda sig till käkkirurg på ett av de farligaste sjukhusen i huvudstaden Bagdad.
– Jag glömmer aldrig de fasansfulla upplevelserna och att jobba under ständigt hot. När man först hamnar i en sådan situation blir man chockad och vet inte var man ska börja för att hjälpa till. Men jag blev mer mänsklig i mina behandlingar tack vare det jag varit med om. Jag ser att det finns ett liv bakom varje käke, säger Ban.
Vägen till delägarskap i Praktikertjänst började när hon kom till Sverige 2007. Redan då, när hon jobbade som volontär på Läkare utan gränser, fanns en tanke om att en dag driva en egen mottagning. Det blev verklighet med hjälp av Praktikertjänst.
Ban tycker att det är viktigt att Praktikertjänst delar hennes syn på vikten av kvalitet. Hon uppskattar dessutom konceptet med möjlighet att få stöd och coaching, och att Praktikertjänst finns som en trygghet i bakgrunden samtidigt som hon kan driva verksamheten på sitt sätt.
Ban Jamil brukar säga att hon driver en liten mottagning med stor potential.
– Det är tack vare drivkraften hos personalen som finns här, säger tandläkaren Ban Jamil.