Bedrägeriförsök mot dentalbolag
De tre dentalbolagen vill varna andra för bedragaren. Foto: Marie Ullnert

Bedrägeriförsök mot dentalbolag

MIljonbelopp 13 nov 2015
Dela artikeln
Ett antal stora dentalbolag har utsatts för bedrägeriförsök av en person som beställer dyr utrustning under falskt namn. Händelserna är polisanmälda. – Om en ny okänd kund vill göra en stor beställning som de dessutom har väldigt bråttom att få levererad, bör varningsklockorna ringa, säger Mattias Falkbåge på polisens bedrägericenter.

En person har tagit kontakt med företagen Plandent, W&H och Kavo och beställt tandvårdsutrustning till ett sammanlagt värde av miljonbelopp.

I alla dessa tre fall har affärerna avstyrts, sedan misstankar fattats om att något inte står rätt till. Minst två av bolagen har också polisanmält händelserna.

Den man som telefonledes kontaktat företagen har uppgett ett vanligt namn och uppträtt mycket trovärdigt. Han har hävdat att han representerar ett stort befintligt svenskt företag – som dock är aktivt i it-branschen. När dentalbolagen bett om uppgifter om det företag han påstår sig komma ifrån har mannen hänvisat dem till en webbdomän som låter som om det vore en underdomän till det stora bolaget.

Inget av de tre dentalbolagen har alltså hunnit skicka någon utrustning till bedragarna, men i något fall har affären stoppats just i sista stund.

Personen som kontaktat företagen har uppgett att utrustningen ska till sjukhustandvården i Helsingborg och även sagt att det är mycket bråttom med leveransen.

De tre bolagen vill nu varna andra i branschen att vara noggranna och kolla noga före de skickar utrustning till nya, okända kunder.

Mattias Falkbåge är inspektör på polisens nationella bedrägericenter i Stockholm. Han säger till Tandläkartidningen att just det tillvägagångssätt som beskrivs i dessa fall är vanligt i det ökande antalet bedrägeribrott.

– Det låter precis som den typen av fall vi sett tidigare i andra branscher. Det har varit mycket bedrägerier av denna typ inom it-branschen och det är vanligt att man säger sig komma från ett stort bolag. Även att man använder sig av datavirus som sprids via mail etcetera för att på så sätt komma åt information om företag.

Som bolag bör man dra öronen åt sig om en ny, okänd kund plötsligt vill göra en stor beställning. Ett annat tydligt varningstecken är enligt Mattias Falkbåge att den nya kunden har väldigt bråttom att få utrustningen. I många av de fall där polisen utreder misstänkta bedrägeribrott är det också till adresser i södra Sverige som utrustningen beställs.

– Undersök de uppgifter ni får om företaget noga, googla, ring och kolla bolag och leveransadresser, är andra råd som Mattias Falkbåge ger.

 

Text: Örjan Björklund

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören..: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch