Få driftstörningar hos Försäkringskassan

6 apr 2011
Dela artikeln
Under 2010 rapporterades tio miljoner tandvårdsbesök in till Försäkringskassan, vilket är lika många som året innan. Driftstörningarna i IT-systemet har varit få. Det visar kassans årsredovisning.

Under 2010 betalade Försäkringskassan ut ersättning för 6,5 miljoner av besöken och svarade på 140 miljoner förfrågningar om patienters rätt till statligt tandvårdsstöd.

Av alla inrapporterade besök handlades 99 procent maskinellt av IT-stödet. Resterande handlades manuellt, oftast på grund av att patienten inte var registrerad hos kassan eller att besöket hade rapporterats in senare än 14 dagar efter att åtgärderna hade slutförts.

Under 2010 gjordes 48 000 slumpmässiga och riktade efterhandskontroller jämfört med 80 000 året innan. Beslut om återbetalning gjordes i 15 procent av dessa fall 2010 jämfört med 6 procent året innan.

2010 svarade kassan på cirka 1 100 samtal i veckan om tandvård från enskilda vårdgivare. Av dessa skickades varje vecka 15-16 vidare till en odontologisk rådgivare.
Mats Karlsson

Text: Mats Karlsson

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch