Folktandvård blev Årets marknadsförare
Folktandvårdens informationschef Annica Ekberg och tandvårdsdirektör Agnetha Bartoll tar emot priset som Årets marknadsförare.

Folktandvård blev Årets marknadsförare

28 jan 2014
Dela artikeln
Hallå där, Annica Ekberg, informationschef på Folktandvården i Jönköpings län som vann priset Guldstickan – Årets marknadsförare vid Jönköpingsgalan förra veckan.

Hur känns det att få ett sådant pris?
–    Det känns naturligtvis bra, lite omtumlande. Det är roligt att en offentlig verksamhet kan vara med och konkurrera om ett marknadsföringspris. Vi ser det som en kvalitetssäkring för hela vårt arbete.

Hur har ni firat?
–    Alla kliniker har fått tårtor.

Varför vann ni?
–    Jag tror att Marknadsföreningen som delar ut priset såg att vi har en bra mix och att vi har varit tydliga i vår kommunikation. Vi har använt oss av olika kanaler, både radio, tv och sociala medier. Marknadsföreningen har också uttryckt att vi har ett glatt och piggt material.

Vad ligger bakom framgången?
–    Vi har försökt att tänka i nya banor, hur når vi de målgrupper vi vill nå? Framför allt har vi velat få unga vuxna att gå regelbundet till tandläkaren. Därför genomförde vi under 2013 en kampanj om frisktandvård samt en mer faktabaserad kampanj. Vi har uppmanat folk att gå in på hemsidan och startat möjligheten att boka tider via webben.

Vad har det gett för resultat?
–    Vi har inte mätt siffrorna än men det ser bra ut.

Varför behöver folktandvården vara bra på marknadsföring?
–    Det är viktigt att visa att vi är ett bra alternativ med hög kompetens. Det är också viktigt att kunna nå ut med korrekt information till de patienter som inte besöker tandvården så ofta. Det pratas mycket om att det är dyrt att gå till tandläkaren men med till exempel frisktandvården vet man vad det kommer att kosta.

Vad har ni fått för reaktioner på priset?
–    Jag har fått gratulationer hela dagen. Alla gläds med oss, inte bara landstinget utan vi ser det även i Twitterflödet. Jag tror att vi har ett bra rykte och nu har många års arbete gett resultat.

Vad händer nu?
–    Nu ska vi bestämma vad vi ska fokusera på under 2014.

Har du några tips till övrig folktandvård i landet vad gäller marknadsföring?
–    Jag tycker att folktandvården i Sverige generellt är duktig på marknadsföring. Men det skulle väl vara att titta mer på sociala medier, det är framtiden.

Text: Linda Persson

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch