Annons

Annons

Försäkringskassan svarar på kritik

Försäkringskassans återkoppling till tandläkare kommer att bli bättre under 2013. Det lovar Anna-Lena Rosendahl, kundansvarig för Försäkringskassans partner inom tandvården.

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) riktade skarp kritik mot Försäkringskassan i en rapport i slutet av 2011. Bland annat var Försäkringskassan för dålig på att återkoppla resultaten av efterhandskontrollerna till vårdgivare, enligt ISF.
ISF ansåg också att Försäkringskassan behöver bli bättre på att kontrollera att utbetalningarna från tandvårdsstödet blir rätt.
ISF var kritisk mot att det inte fanns någon heltäckande kunskap om vilka delar av tandvårdsstödet eller vilka grupper av vårdgivare eller tandläkare som hade hög risk för fel, trots att mer än 100 000 patientbesök kontrollerades varje år sedan tandvårdsstödet infördes den 1 juli 2008. Bland annat ansåg ISF att Försäkringskassan måste satsa mer på att:
* söka i registret efter tecken på överutnyttjande (”data mining”)
* göra slumpmässiga efterhandskontroller av ersättningsperioder
* förhindra höga felaktiga belopp.
Har kritiken lett till förbättringar? Läs mer i en intervju med Anna-Lena Rosendahl Tandläkartidningen nummer 2 2013 eller i Tandläkartidningen+.

Upptäck mer