Första KUT-kullen klar i Malmö
KUT-gruppen samlad vid kursstarten i januari 2018. Fr v: Ghiyas Fadda, Anders Hedenbjörk Lager, program­ledare, Basel Khalil, Hasan Ali Deeb, Karolina Khabisa, Layla Elrajeh, Shadi Alkhabazi, Marium Sheikh, George Afrem, Ahmad Altawashi, Riad Abiyad. Foto: Johan Portland

Första KUT-kullen klar i Malmö

15 feb 2019
Dela artikeln
Efter ett års intensiv utbildning har tio tandläkare med utländsk utbildning fått sin svenska tandläkarexamen. På Malmö universitet var det första gången man ordnade KUT-utbildningen.

”Ni är här för att vi ska lära oss av varandra.” Det budskapet fick deltagarna den första dagen på KUT-utbildningen vid Malmö universitet. Den startade vårterminen 2018, och i december examinerades de första tio studenterna. Tandläkartidningen har pratat med tre av dem.

Karolina Khabisa

– Det har varit intensivt, som en snabbkurs där man läser in fem års utbildning på ett år. Det var tufft, men bra. Det var en lång antagningsprocess, så när vi väl kom in var vi alla tacksamma, stolta och glada, berättar Karolina Khabisa.

Hon är uppväxt i Malmö, men läste sin tandläkarutbildning i Palestina. Majoriteten av deltagarna på KUT-utbildningen var dock från Syrien, men med utbildning från flera olika länder.

“Det är som att jag har landat efter att ha kämpat i fem år”

Hasan Ali Deeb

–Vi lärde oss både av varandra och av lärarna på utbildningen. Det var väldigt bra att arbeta med problembaserat lärande. Vi är tio personer som alla är tandläkare från olika universitet och med olika lång erfarenhet. När vi diskuterar patientfall är det kul att höra hur andra tänker utifrån sina erfarenheter, säger Hasan Ali Deeb.

Han tog tandläkarexamen år 2011 i Syrien och arbetade sedan två år i Syrien och Saudiarabien. År 2013 kom han till Sverige. Han har läst svenska och jobbat som tandsköterska samtidigt som han pluggat för kunskapsprovet. Han klarade provets första del och väntade på att göra det praktiska provet när han blev antagen till KUT-utbildningen i Malmö.

– Jag valde att gå utbildningen, eftersom det inte är säkert att man får praktik efter kunskapsprovet, och jag ville lära mig om yrket vid ett svenskt universitet. Det betyder mycket för mig att ha fått möjlighet att gå utbildningen. Det är som att jag har landat efter att ha kämpat i fem år, säger Hasan Ali Deeb.

Problembaserat lärande

Ghiyas Fadda

Även Ghiyas Fadda är jättenöjd med utbildningen. Han har examen från Ukraina och har arbetat som tandläkare sedan 2003, bland annat som klinikchef med 35 medarbetare.

– Jag har gått många utbildningar och kurser, men denna är verkligen guld värd. Lärarna har varit hjälpsamma och ödmjuka. Problembaserat lärande var nytt för mig, men jag tycker att det har varit jättebra, säger han.

Den problembaserade pedagogiken innebär att studenterna får ett ämne, till exempel ett patientfall, som man söker information kring och sedan diskuterar tillsammans, och med lärarna närvarande.

Patientcentrerat perspektiv

– När vi hamnade rätt fick vi ett stort leende. När vi gått fel gav de oss rekommendationer om vad vi skulle läsa och hur man skulle göra.

Han nämner särskilt utbildningen i patientcentrerat perspektiv som han tycker gav bra kunskap om mentaliteten för hur man jobbar med patienter i Sverige.

Karolina Khabisa pratar också om de skillnader som finns mellan tandläkaryrket i olika länder. Till exempel det fokus på förebyggande tandvård som finns här, och skillnader i hur man tar hand om patienter.

– Nu känner jag mig redo att jobba i Sverige. Jag tycker att den här utbildningen borde vara obligatorisk för alla utländska tandläkare, men det finns ju inte plats för alla, säger hon.

“Det finns många kompetenta personer som bara vill komma igång med processen och börja jobba.”

– Jag önskar att det fanns plats för fler kolleger att komma in, så att deras kompetens kan komma till användning och de kan starta sitt liv på riktigt, säger ­Ghiyas Fadda.

Även Hasan Ali Deeb tycker att det behövs fler utbildningsplatser.

–Det borde finnas utbildning även i Umeå. Det finns ett stort behov för tandläkare i norra delen av landet och det finns många kompetenta personer som bara vill komma igång med processen och börja jobba, säger Hasan Ali Deeb.

Efter examen har alla tre ­direkt fått jobb inom folktandvården.

Fakta

Text: Anna Norberg

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in, kontakta webbredaktören: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakarforbundet.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch