Framtidskliniken fortsätter testa nytt
Bild från Tandläkartidningens reportage hösten 2018. Tandläkaren Sanna Almlin skannar tandsköterskan Carina Larssons mun med 3D-skanner. Foto: Johan Gunséus

Framtidskliniken fortsätter testa nytt

Ny teknik 17 nov 2020
Dela artikeln
Innovationskliniken Idun i Umeå fortsätter arbetet med att prova ny teknik och nya arbetsmetoder. Bland annat texttranskribering och flödespass.

För två år sedan möttes besökaren till den nyöppnade kliniken Idun av en robot i receptionen. Just den innovationen är inte kvar, men kliniken fortsätter att fungera som testbädd för ny teknik och nya arbetssätt.

Markus Norén FTV Idun Umeå

Markus Norén

– Det har gått bra. Kliniken har förändrats under de här två åren, men det finns ett fortsatt behov av en testbädd i Västerbotten, säger Markus Norén, avdelningschef vid Folktandvården Idun i Umeå.

En teknisk innovation som de har testat, och som också införs i hela Västerbottens län, är ett system för att tala in patientens tandstatus och diagnos direkt i journalsystemet.

– Det har tagits emot positivt, framför allt av tandhygienister som jobbar ensamma.

Tala in daganteckningar

Kliniken testar teknik som de själva tycker verkar intressant, och ibland något som utvecklare hör av sig om.

– Det är klinikens behov som styr vad vi tittar på.

De har bland annat testat teknik för texttranskribering, för att till exempel kunna tala in daganteckningar, och ett program för digitala labbsedlar. Här har man återrapporterat det som inte fungerat bra, men inga nya tester är inplanerade i dag.

Flödespass

Just nu håller man på att titta på om man kan spara programmeringen av stolarna, så att varje person enkelt kan få de inställningar hen vill ha.

– Men vår huvudfokus är att titta på förändrade arbetssätt. Vi har till exempel fått i uppdrag att titta på flödespass.

Tanken är att hitta ett sätt att arbeta på så att patienten blir färdigbehandlad vid ett besök. Att ta fram ett koncept för detta som man kan dela med sig av. Arbetet är en bit på väg, men kliniken behöver hjälp att utveckla de digitala verktygen för att på bästa sätt planera in flödespass med så lite personal som möjligt. Under covid-19-pandemin har det också varit en utmaning att planera in försök för att testa flödesarbetet.

– Det har varit svårt att veta vilken personal och vilka patienter som finns på plats.

Förenkla rutinmässigt arbete

Mycket av det som kliniken arbetar med går ut på att förenkla sådant som tar tid men som är relativt rutinmässigt, till exempel rutiner vid nyanställningar och klädbeställningar.

– Vi spånar också på idéer för en receptionsfunktion, så att vi kan kommunicera med patienterna i vår obemannade reception.

Text: Anna Norberg

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch