JO kritiserar IVO:s handläggningstider

Klagomål 2 nov 2015
Dela artikeln
Handläggningstiderna hos IVO är fortfarande för långa. Det konstaterar JO och riktar ny kritik mot myndigheten.

Justitieombudsmannen, JO, har, liksom andra aktörer, flera gånger kritiserat den långa handläggningstiden på Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Nu är det dags igen.

I sex ärenden gällande klagomål mot personal inom vård och omsorg som JO har granskat har det tagit mellan 30 och 34 månader att nå beslut. Detta trots att IVO har vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med de långa handläggningstiderna.

JO uttrycker förståelse för arbetsbördan på myndigheten och konstaterar att Socialstyrelsen också bär en viss skuld till det hela men IVO får ändå kritik för att handläggningstiderna är “synnerligen långa”.

Eftersom IVO har vidtagit åtgärder nöjer sig JO med att rikta kritik mot myndigheten. Att regeringen förra året tillsatte en utredare som ska komma med förslag på en effektivare klagomålshantering bidrar också till att JO inte kräver några andra åtgärder den här gången.

Läs även: IVO medger onormalt lång handläggningstid

Text: Linda Persson

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch