Ny granskning av tandvårdsstödet

19 aug 2013
Dela artikeln
Bra eller dåligt? Nu ska en ny granskning göras av det statliga tandvårdsstödet.

Det har gjort ett flertal studier kring hur det statliga tandvårdsstödet fungerar. Nu är det dags för en till.

Det är Inspektionen för socialförsäkringen som i samarbete med Uppsala universitet ska studera hur tandvårdskonsumtion hänger samman med individers inkomster och det pris de betalar för tandvård. Utöver detta ska man också undersöka om det förekommer så kallad utbudsstyrd efterfrågan på tandvård, samt granska hur prisbildningen ser ut på tandvårdsmarknaden.

Resultatet av studien kommer att redovisas etappvis med en avslutande rapport senast den 31 december 2013.

Text: Mats Karlsson

Dela artikeln
  1. Kommentar från Kalle 29 augusti 2013:

    Jag har gått hos samma tandläkare sedan 30 år och varit jättenöjd. Han satte in poslinsbryggor i båda käkarna som inte krånglat en enda gång.
    Nu efter 30 år började bryggorna att kännas slitna, med all rätt efter alla år. Ett beröm till tandläkaren och mig själv för att jag hållit munnen ren och fräsch.
    Jag tog kontakt med honom våren 2012 och undrade om han ville göra om samma arbete om hans undersökning visade att vi borde byta eller laga upp eventuella tänder.
    Första gången fick jag ett pris på hela arbetet innan vi började. Självklart för man vill ju inte få dåliga överraskningar när arbetet är gjort.
    Vi bestämde att dela upp arbetena i tre delar. Vänster överkäke/höger överkäke och underkäken med tre olika betalningar i förskott som vid första gången.
    Vänster brygga gick galant utan problem. Självklart betalar jag ingenting för dåligt eller halvbra arbete. Alla kan göra fel även tandläkare men kunden skall aldrig åsamkas extra betalningar för sådant som tandläkaren har orsakat och han hade fått en engångssumma för hela arbetet. Allt arbete var färdigt med vänstra bryggan så våran deal var klar.
    När han tog bort gamla högra bryggan med krokhammaren så kändes en smärta i första framtanden. Helt klart var det rotspetsen som gick av och satt kvar i käken. Blixtsnabbt frågade jag. Du rotfyller väl tanden innan nya bryggan cementeras dit när den kommer tillbaks från dentlabbet om några veckor. Nja vi testar utan för det brukar läka ihop. ????. Nya bryggan kom och han cementerade dit den. Jag påtalade att jag hade jätteont i framtanden. Det försvinner hette det, om inte kan man gå in i bryggan och rotfylla i efterhand.
    Tandläkaren skulle in på KS för operation och stängde igen mottagningen för tre månader. Efter 4 månader ringer han och ger mig en tid för underkäken, han frågade ingenting om hur bryggorna i överkäken kändes. Jag berättade att jag hade jätteont i framtaden och att bryggan låg för nära tandköttet så pass att det inte gick att få in en tandpetare emellan och självklart räknade jag med att han skulle rotfylla tanden för nu efter 4 månader hade vi bevis på att den aldrig skulle läka ihop.
    Han började arbeta med underkäken när jag förbannad säger. Skall du inte göra överkäken klar så jag slipper värken i framtanden. Betalt har du fått. Vi väntar blev svaret.
    Nu började han borsta tänderna på mig och ta en massa röntgenplåtar på bryggorna i överkäken som han skrev upp i någon sorts arbetorderlista. Höll kräket på att tillverka en ny räkning som han tänkte pracka på mig när han tyckte att den var tillräckligt saftig utan att ha gjort några som helst ingrepp i munnen på mig.
    Jag fick ny tid men sade ingenting, inte ens tack för idag. Hemma skrev jag ett mail där jag anklagade honom för att medvetet förhala rotfyllning som han tänkte ta betalt för senare för om han hade gjort det han borde gjort att rotfylla tanden med en gång då hade kostnaderna hamnat under den deal vi gjorde om bryggorna.
    Jag bad honom Hoppa åt h—te och trodde att problemen bara var framtanden som jag kunde gå till annan tandläkare att få åtgärdad men trycket mot tandköttet var ännu värre nu så jag gick till folktandvården på St:Eriks Sjukhus i somras och där borrade man upp bryggan men tandläkaren kunde inte hitta kanalerna som experterna måste göra så han remitterade mig dit på våning två. Dagen efter mailade jag tandläkare ett och berättade att jag tvingas gå till annan tandläkare som kommer att åsamka mig nya räkningar och eftersom bryggan har flera fel så behöver man förmodligen att byta helas bryggan och därför kräver jag att han returnerar kostnaderna för bryggan 11000:- som nya tandläkaren säkert vill ha.
    Nu har det snart gått två månader och trots att jag varit uppe på expertavdelningen och påmint dem om mig så har jag inte fått någon kallelses. Förste tandläkaren har inte mailat tillbaks. Skitstöveln.
    Tandläkare tycks kunna göra vilka bevisade fel och fuskjobb utan att kunna krävas på åtgärdanden utan extra betalt eller att återbetala de betalda uppgjorda summorna.
    Tack
    Kalle

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in, kontakta webbredaktören: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch