Patienten i centrum i ny klagomålshantering
För att uppnå ett patientcentrerat synsätt krävs enligt utredningen både lagändringar och förändringar i vårdens kultur. Foto: Colourbox

Patienten i centrum i ny klagomålshantering

Lagförslag 15 dec 2015
Dela artikeln
Vårdgivaren ska ta hand om klagomålen för att patienten snabbare ska få svar. Det föreslår regeringens utredare som nu har lämnat sitt slutbetänkande.

Ett delbetänkande i Klagomålsutredningen kom i våras och redan då föreslog utredaren att vårdgivarna ska ta emot och utreda mindre klagomål från patienter. Även patientnämnderna ska få en större roll i klagomålshanteringen.

Inspektionen för vård och omsorg som idag utreder klagomål på bland annat tandvården ska på så sätt få mer tid över till att genomföra inspektioner.

Utredningen betonar också att både vård och tillsyn ska utgå från patienten. För att det patientcentrerade synsättet ska genomsyra även klagomålshanteringen krävs enligt utredningen både lagändringar och förändringar i vårdens kultur och arbetssätt.

Klagomålsutredningen föreslår att de nya bestämmelserna skrivs in i både patientsäkerhets- och patientlagen och börjar gälla den 1 juli 2016.

Läs hela utredningen Fråga patienten – Nya perspektiv i klagomål och tillsyn på regeringens hemsida!

Text: Linda Persson

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch