Snabbare utredningar på IVO

Rapport 8 jan 2016
Dela artikeln
Antalet klagomål till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har minskat sedan man tog över hanteringen från Socialstyrelsen. Handläggningstiden har också kortats, visar en rapport till regeringen.

När IVO bildades i juni 2013 fick man ta över 6 402 enskilda klagomålsärenden som väntade på utredning hos Socialstyrelsen. I december förra året var antalet ärenden för behandling nere i 3 852.

Förutom att antalet enskilda klagomål minskat något har IVO effektiviserat sin handläggning, bland annat genom standardiserade formulär till vårdgivaren för begäran om handlingar och frågeställningar. Man har också öppnat telefonservice och en e-tjänst för allmänheten för att kunna svara på frågor och slussa personerna vidare till rätt person på myndigheten.

Text: Mats Karlsson

Dela artikeln
Taggar:

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch