Tandvården tillbaka i toppen
Patienterna är nu mer nöjda med tandvården än vad de varit de senaste åren. Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Tandvården tillbaka i toppen

Kundnöjdhet 22 apr 2021
Dela artikeln
I år är patienterna mer nöjda med tandvården än de varit på flera år. Det visar en ny mätning från Svenskt kvalitetsindex. Enligt analysföretaget inverkar tandvårdens hantering av pandemin positivt på resultatet.

Tandvården har under lång tid haft väldigt nöjda patienter, men under de senaste åren har index för kundnöjdhet dalat något. I år landar dock branschen som helhet på 81,1 i nöjdhet, vilket är en tydlig förbättring från förra årets siffra på 75,6 (skalan är 0 till 100).

Uppgången syns både inom privattandvården, som går från 79,4 till 85,0, och inom folktandvården, som går från 70,5 till 75,9. Det här gör att kundnöjdheten är tillbaka på den höga nivå som rådde under många år innan nöjdheten för några år sedan började minska. För privattandvården skedde detta från år 2017 och för folktandvården från år 2015.

Årets mätning visar också att nio av tio patienter tycker att tandvården har hanterat pandemin mycket bra.

Fakta

Text: Anna Norberg

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch