Tiden efter branden
Branden började i sterilen den 7 augusti. Lukten är fortfarande kvar i mitten av september när Tandläkartidningen besöker kliniken. Foto: Jessica Segerberg

Tiden efter branden

Reportage 16 okt 2018
Dela artikeln
I augusti eldhärjades ­tandvårdskliniken Tandläkarna Stora Gungan vid ­Globen i Stockholm. Det började i sterilen. Allt gick upp i rök. Nu börjar ombyggnaden, berättar ägaren Mats Brontén för Tandläkar­tidningen.

Det är inte svårt att hitta kliniken. Det är bara att använda näsan. Drygt en ­månad efter branden luktar det ­fortfarande rök flera våningar bort.

Mats Brontén

Branden började i sterilen. ­Inredningen, utrustningen och mellanväggarna är borta nu, men taket är svart och bakom plasten syns det som är kvar av de utblåsta fönstren.

– Lågorna slog ut här, berättar Mats och pekar mot väggen där sterilen har varit.

Den som var sist kvar på kliniken gick vid sextiden på kvällen, och Mats Brontén tror att det kan ha börjat brinna vid åttatiden. Själv fick han veta om branden halv tolv på natten då en man från Södertörns brandkår ringde.

“Din tandläkarpraktik är helt utbränd.”

– Han sade: ”Din tandläkarpraktik är helt urbränd.” Min första fråga var: ”Skämtar du?” ”Nej, man skämtar inte om sådant”, sade han med allvarlig ton, och då förstod jag att det var på riktigt.

Mats åkte direkt till jobbet och vid midnatt stod han ensam utanför det som var kvar av kliniken.

Allt var förstört

– Svart, stickande rök hängde i luften redan i trappuppgången. Pulsen gick upp i varv. Jag var chockad. Hur kunde det vara ­möjligt? Ingen var här så jag gick in och tittade runt. Sterilen var totalt utbränd. Rök­skadan i behandlingsrummen var helt brutal. Inredningen, väggarna, ja allt var förstört.

Mats hade fått telefonnumret till en brandkoordinator som skötte kommunikationen mellan brandkåren och försäkringsbolagen. Han ringde och koordinatorn kom dit. Tillsammans med polisen kunde de gå in och hämta försäkringsbrevet som fanns på kontoret en bit ifrån sterilen där det hade brunnit.

Det blev ingen sömn första natten efter branden. Hjärnan gick på högvarv. Han åkte hem, och tillsammans med sin fru Aida Brontén, som är tandtekniker och platschef på kliniken, började han reda ut det mest akuta.

Sms mitt i natten

– Servern var oskadd, men elledningen hade förstörts av värmen. Vi fick tag på en elektriker klockan två på natten som kunde byta ledningen och tack vare det hade vi snabbt tillgång till datasystemet.

Sterilen var totalt utbränd.  Behandlingsstolarna och inredningen förstördes av röken och värmen. Foto: Mats Brontén

Mitt i natten skickade de ut sms till patienterna som hade tider dagen därpå.

– Med tolv behandlare blev det en hel del sms.

Nästa uppgift var att sms:a och mejla alla medarbetare.

”Jag hittar inte er i vårt system.”

Halv sju morgonen därpå var Mats Brontén på Arena­vägen igen. Försäkringsbolaget ringde tidigt. De hade fått uppgifter om branden från brandkoordinatorn.

– Samtalet från försäkringskillen var den värsta delen i hela processen efter branden. Han sade: ”Jag hittar inte er i vårt system.” Det var inte snällt. Tanken var svindlande, jag fick panik. Tänk om försäkringen inte var i ordning?

Efter hand reddes det ut med hjälp av organisations­numret.

Branden inte anlagd

– Klockan sju kunde jag styra upp med försäkringsbolaget, från McDonalds. Det ligger alldeles nära kliniken och var det enda stället vi hittade som hade öppet då.

Tillsammans med en liten krisgrupp på fyra medarbetare började han strukturera upp vad som skulle göras och vem som skulle göra vad under de kommande veckorna. Med ett 30-tal anställda handlade mycket om samordning.

Ett par dagar senare visade polisens ­tekniska utredning att branden inte var anlagd och personalen fick tillträde till ­lokalerna.

All plast måste kasseras

– Lördagen efter branden gick vi igenom det som var kvar tillsammans. De flesta kunde vara med och alla ställde upp helhjärtat. Jag hade köpt provisoriska bänkar och skyddsutrustning till alla på bygg­varu­huset. Vi försökte diska sådant som vi trodde kunde räddas, men det visade sig att allt som innehöll plast ­eller som hade legat i plast måste kasseras. Instrument i metall som hade legat i lådor en bit ifrån branden överlevde.

Av 500 kvadratmeter hade runt 60 kvadratmeter längst in i lokalerna klarat sig. Fika­rummet, klinikens tandtekniska labb och datarummet låg skyddade bakom stängda dörrar. Där gjorde de fynd.

Fikarummet klarade sig

Mats Brontén berättar om ödets ironi:
– Det hade varit lite lugnt under sommaren och de som jobbade då hade sorterat ut material och sådant som skulle slängas. Det ställde de in i fikarummet, så det klarade sig.

På måndag, knappt en vecka efter branden, var nästan hela klinikens personal igång.

– Vi fördelade uppgifter. Några fokuserade på att informera patienterna, några letade nya lokaler, några beställde varorna vi behövde för att komma igång igen och några såg till att datasystemet skulle kunna användas från flera olika lokaler.

Efter-katastrofen-rutiner

Att få klarhet i ekonomiska frågor och försäkrings­frågor tillhörde också de tidiga arbetsuppgifterna.

– Jag stod för struktureringen och prioriteringarna och för fördelningen av arbetsuppgifterna. Jag är rätt bra på att få saker och ting igång fort.

Snart kom Mats in i nya rutiner. Efter-katastrofen-­rutiner. Han ställde in sig på att lägga manken till och fick påminna sig själv att sova och äta.

“När det hade gått tre veckor kändes det som om det hade gått en dag.”

– Jag jobbade hela tiden, lade mig när jag inte kunde vara vaken längre. När det hade gått tre veckor kändes det som om det hade gått en dag. Timmar, dagar, veckor gick i ett svep.

Man måste ju sova, men många gånger blev det bara fem timmars sömn. Han vaknade ofta tidigt.

– Då tog jag promenader klockan fem på morgonen för att strukturera upp allting inför den kommande ­dagen.

Mobilen som kontor

Mobilen får en eloge. Den har varit oumbärlig. I ­flera veckor har den varit hans kontor var han än har varit. Med hjälp av telefonen har han också kunnat hantera tankarna som har kommit huller om buller när som helst under dygnet.

Han visar en app som han har använt för att sortera upp alla tankar och uppgifter. Vissa mappar har flera personer tillgång till, några är privata.

Drygt tre veckor efter branden kom verksamheten igång igen.

Kolleger ställde upp

* Tandläkarna Stora Gungan ligger vid Globen i Stockholm.
* Före branden hade kliniken tio behandlingsrum och ett eget tandtekniskt laboratorium. Ett 30-tal personer jobbade där.
* Ombyggnaden beräknas ta minst ett halvår. Under tiden är personalen inhysta på tre olika kliniker och ett tandtekniskt labb.

– Vi hade som mål att vara på södra sidan av stan, och så har det blivit tack vara alla kolleger som har ställt upp. Första veckan i september kom vi igång i fem behandlingsrum på Söder och veckan därpå i två rum till, på fem minuters gångavstånd därifrån.

Efter hand har ytterligare ett par behandlingsrum kommit till på en tredje klinik i närheten, och den tandtekniska verksamheten är också igång.

Att verksamheten pågår på olika platser innebär en del utmaningar. Det behövs tre uppsättningar av många saker och nya sätt att kommunicera, till exempel. En annan utmaning är att det har varit ett generationsskifte bland personalen under sommaren.

Teambuildning

– Fem personer är helt nya. Det brann strax innan de skulle börja, så de har aldrig kunnat jobba på Arena­vägen, berättar Mats Brontén.

Men om man vill se något positivt i situationen, har kliniken sluppit åka iväg på en dyr kurs i teambildning. Branden har fyllt den funktionen. Det blev en dag på spa tillsammans i stället – för att personalen skulle få vila upp sig lite.

Nu är den kliniska verksamheten igång för fullt igen. Lokalerna vid Globen har sanerats; utrustningen, inredningen och mellanväggarna har tagits bort och bygg­fasen tar vid.

“Jag minns när vi hittade lokalerna 2015. Det var helt tomma kontorslokaler och vi tänkte: ”Det här kan bli en jättefin klinik.””

Mats Brontén hinner inte jobba kliniskt just nu. Han saknar det, men det är logiskt att han håller i trådarna under ombyggnaden.

– Jag har ju gjort det en gång. Jag minns när vi hittade lokalerna 2015. Det var helt tomma kontorslokaler och vi tänkte: ‘Det här kan bli en jättefin klinik.’

Det är ingen idé att bli vemodig, bättre att tänka praktiskt i stället.

– Vi har alla ritningar kvar. Det måste vara lättare att bygga en Ikeamöbel andra gången, säger han.

Inflyttning i mars

Han har inte hunnit tänka klart än, men försöker se detta som en möjlighet att göra kliniken ännu lite bättre än när den blev färdig första gången 2016.

Inflyttningen är planerad till mars. Alla kommer nog inte att flytta in samtidigt, utan det får bli ett par team i taget, tror han.

Dessförinnan måste det ekonomiska redas ut med de inblandade försäkringsbolagen.

Tre miljoner

Försäkringen består av tre delar. Den ska ersätta inventarier, extrakostnader som har uppstått på grund av branden och ekonomiskt bortfall.

– Hittills har vi gjort inköp för runt tre miljoner kronor för att komma igång. Vi har haft ett bra sam­arbete med försäkringsbolaget, men inget är klart på långa ­vägar än.
Janet Suslick

Text: Janet Suslick

Foton/Illustrationer: Foto: Jessica Segerberg

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch