Vem vill leva på en lögn?

Etik 25 sep 2019
Dela artikeln
Många drömmer om och kämpar för att komma in på en eftertraktad utbildning som tandläkarprogrammet. Extra aktuell blir frågan vid terminsstarten på universitet och högskolor. För några lyckligt utvalda börjar äntligen den del av livet som ska leda fram till det man vill arbeta med och en förhoppningsvis god karriär. ­Vägen dit har gått via gym­nasie­betyg, intervjuer eller högskoleprov och många har sökt flera gånger innan de lyckas komma in.

Förekomsten av fusk på högskole­provet har lett till ett lagförslag om kontroll och kroppsvisitation innan provet startar. Varför försöker en del nå drömmen på ett oärligt sätt trots att det är en hög insats att leva på en lögn – och ta risken att bli avslöjad. Man kan också fråga sig varför några möjliggör sådant fusk? Svaret är väl pengar – en vanlig drivkraft bakom utnyttjandet av människors strävan efter lycka.

Det finns många sätt att indirekt ”småfuska” för att nå sina studiemål lite enklare och snabbare. Man kan till exempel låta en kurskamrat göra större delen av grupparbetet eller arbetet med examens­upp­sat­sen, men själv dra fördelen av att uppgiften godkänns. Ett annat sätt är att be någon skriva upp ens närvaro på ett obligatoriskt moment utan att man själv är där. Vår tids digitaliserade värld har skapat flera nya möjligheter, som till exempel att  kopiera en text från nätet och använda den som sin egen.

I kliniken finns också sätt att fuska genom att utnyttja tandvårdstaxan på ett väl kreativt sätt, inte skriva i journalen vad som verkligen gjorts, underlåta att göra den behandling som man borde gjort – och inte säga något till patienten – eller utföra en behandling som inte är helt enligt Försäkringskassans regler och hoppas att det inte blir någon kontroll. Samtidigt ökar kontrollsystemen för både klinik och akademi, något som vissa tolkar som en sorts kollektiv bestraffning, som i sin tur skapar irritation och kanske en önskan att ta en omväg förbi regelverket.

Alla sådana tveksamma handlingar är förenade med ett risk­tagande. Är vi i dag mer benägna att ta sådana risker? Vi ser det även hos våra för­troende­valda politiker, som tänjer på gränserna för regelverk rörande bostäder och resor. Kringgår vi med gott samvete krångliga system som vi uppfattar sätter käppar i hjulet för ett rationellt handlande?

“Kan man kalla det fusk att tolka statistik på ett sätt som passar speciella syften eller när man inte publicerar resultat som står i motsats till det man vill visa?”

Upptäcks regelbrott, blir domen dock ofta hård och man förlorar sitt uppdrag, ibland sin utbildningsplats eller anställning. Upptäckt forskningsfusk bestraffas också hårt, ändå tycks vissa anse det vara värt risken att ta en genväg till ära och berömmelse. Forskningsfusk kan vara svårt att upptäcka för den som inte är insatt i ämnet. Gränsen är också lite otydlig, kan man kalla det fusk att tolka statistik på ett sätt som passar speciella syften eller när man inte publicerar resultat som står i motsats till det man vill visa?

Alla gör någon gång fel men ett fel­aktigt beteende får inte sättas i system. Tandläkaryrket är ett etiskt utmanande yrke, där mycket sker utan direkt övervakning. De flesta patienter är glada när behandlingen är över, de betalar och är nöjda och är inte heller så benägna att byta tandläkare. Relationen till tandläkaren är personlig och det kan bli jobbigt att bygga upp ett nytt förtroende.
Vad som egentligen gjorts i munnen är svårt för patienten att veta men så länge det ser bra ut, fungerar och inte gör ont litar de flesta på en legitimerad yrkesperson. Inte så konstigt att man då blir upprörd när en tandläkare sviker förtroendet och dolda misstag kommer fram i ljuset. Man har ju dessutom betalat för behandlingen!

Människor gör inte som man säger, utan som man gör. Det gäller både barn och vuxna och det är därför viktigt med bra förebilder inom professionen. Legitima­tionen är ett varumärke som vi ska vara stolta över. Tandvården har ett stort förtroende bland befolkningen men de enstaka dåliga exempel som finns får stor publicitet och väcker stor indignation.

Tandvården är en större ekonomisk satsning för patienten än vad sjukvården är, men också en verksamhet som i högre grad kan styras ekonomiskt ut­ifrån vilka åtgärder som utförs och inom olika ersättningsmodeller. Det är en etisk utmaning för oss alla inom både klinisk verksamhet och på tandläkar­utbildningarna att värna innehållet i legitima­tionen och därmed varumärket och patienternas fortsatta förtroende.

Inger Wårdh, ledamot i Sveriges Tandläkarförbunds etikkommitté

Text: Inger Wårdh

Dela artikeln

Andra artiklar i temat "Etik"

”Hästdoser” av lugnande medel till barn

Etik I minst två fall har barn fått för stora doser av lugnade medel inför behandling hos tandläkare. Misstagen har skett när patienterna har fått rektal Midazolam i oral dos.
16 okt 2019
Plusmaterial

Förlorade legitimation efter utskrivning av narkotika

Etik Tandläkare som skriver ut narkotika till sig själva kan bli av med legitimationen. Det visar två beslut från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
27 aug 2019
Plusmaterial
26

Folktandvården anmäler tandläkare till IVO

Patientsäkerhet Folktandvården Gävleborg anmäler en tidigare medarbetare till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Personen kan utgöra en fara för patientsäkerheten, anser folktandvården.
22 aug 2019
31

Nya regler för etikprövning

Etik Tydligare regler och skärpta straff. Det är några av förändringarna i etikprövningslagen som regeringen nu föreslår.
21 aug 2019
18

HSAN återkallar legitimation: Har orsakat stort lidande

Etik En tandläkare i Göteborg har blivit av med sin legitimation efter ett beslut från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). Tandläkaren har lämnat patienter i sämre skick än före behandlingarna, anser HSAN.
14 aug 2019
Plusmaterial
28

Käkkirurg förlorar legitimation

Etik En käkkirurg som har visat stora brister både praktiskt och teoretiskt blir av med sin tandläkarlegitimation efter ett beslut från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
18 jun 2019
Plusmaterial
34

Medicin sattes inte ut trots blödningsrisk

Etik Patienten fick ett långvarigt hematom i ansiktet och på halsen efter en fixtur­operation i underkäken. Trots det tog tandläkaren inte kontakt med patientens läkare för att diskutera utsättning av läkemedel inför en fixturoperation i överkäken – och patienten fick ett nytt långdraget hematom.
28 maj 2019
Plusmaterial
34

Legitimationen dras för “lasermannen”

Etik På fem år gjorde tandläkaren uppåt 12 000 fyllningar på drygt 700 patienter. Tandläkaren använde oftast laser i stället för att borra. Nu har Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) dragit in legitimationen för ”lasermannen”.
23 maj 2019
Plusmaterial
33

Förskrev narkotika för eget bruk

Etik En tandläkare i Västergötland förskrev narkotikaklassat sömnmedel till sig själv. Nu får han kritik för det från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
21 maj 2019
21

Kritik för undermålig journal

Etik Vårdanteckningar och ekonomiska noteringar om utförda åtgärder ska hållas isär i patientjournalen. En tandläkare i Västmanland som har blandat anteckningarna får kritik för det från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
23 apr 2019
Plusmaterial
19

Arbetsplatsens brister mildrar påföljd

Etik Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat en tandläkare i Östergötland och funnit stora brister. Men eftersom hon får utbildning och handledning hos en ny arbetsgivare får hon behålla legitimationen och slipper prövotid.
2 apr 2019
Plusmaterial
26

Tog tre år att dra in legitimationen

Etik 2015 larmades Inspektionen för vård och omsorg (IVO) av Försäkringskassan om allvarliga brister i en tandläkares behandlingar, men först tre år senare drogs tandläkarens legitimation in.
27 mar 2019
Plusmaterial
7

Enligt konstens regler

Etik Uttrycket ”lege artis” är en viktig ledstjärna för yrkesutövande tandläkare. Men vad står det för och vad innebär det egentligen? Under Etikdagen, som anordnas av förbundets etikkommitté den 15 mars, kommer detta ibland diffusa begrepp att diskuteras.
5 mar 2019

Tandläkaren lämnade pulpablottor

Etik En tandläkare i Västra Götaland slipade en patients tänder och kom in på pulpan. Han åtgärdade det inte och patienten fick ont. Tandläkaren får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO), som anser att omhändertagandet av patienten uppvisar omfattande brister.
18 feb 2019
Plusmaterial
11

Torgny Alstad belönas med etikpris för tandläkare

inspiratör Torgny Alstad, universitetslektor och övertandläkare vid institutionen för odontologi i Göteborg, får Tandläkarförbundets etikpris på 20 000 kronor.
8 feb 2019
272

Många missar fördröjde rotbehandling

Etik Patienten hade svåra tandsmärtor och besökte sex olika tandläkare i Stockholms län under ett år. Nu har tre av dem fått kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att de inte har undersökt patienten på ett adekvat och rimligt sätt.
5 feb 2019
Plusmaterial

Rotbehandlingarna gick snett

Etik Två filar gick sönder under en rot­behandling och filrester lämnades kvar i tanden. Bland annat därför får en tandläkare i Småland anmärkningar från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
15 jan 2019
Plusmaterial
77

Tandhygienist får prövotid

Etik När Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskade en tandläkare som sedan blev av med sin legitimation, upptäcktes att även tandhygienisten på praktiken hade varit oskicklig. Nu har hon fått tre års prövotid.
8 jan 2019
Plusmaterial
10

HSAN drar in tandläkarens legitimation

Etik En privattandläkare i Malmö har varit så oskicklig att Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) har tagit ifrån honom legitimationen.
8 okt 2018
204

God tandvård går före ekonomiska diskussioner

Etik ”I samband med ekonomiska diskussioner måste adekvat omhändertagande av patienten prioriteras.” Det skriver Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i ett beslut som rör en implantatbehandling i Malmö.
24 okt 2018
Plusmaterial
17

Kritik för fast protetik utan sjukdomsbehandling

Etik En tandläkare i Göteborg får hård kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Han cementerade fast protetiska konstruktioner utan att först utföra nödvändiga förbehandlingar.
1 nov 2018
Plusmaterial

Remisskarusell orsakade onödigt lidande

Lex Maria En multisjuk tonåring med svår intellektuell funktionsnedsättning kom till en folktandvårdsklinik i Skåne med tandvärk. Trots rotrester, kariesskadade tänder och parodontit fick hon vänta ett halvår på tandsanering.
4 maj 2018
39

Extraktion orsakade sjukhusvistelse

Etik Extraktion av en visdomstand i underkäken ledde till att en patient i Södermanland fick ligga på sjukhus i sex dagar.
26 sep 2018
Plusmaterial

IVO kritiserar bristfällig journal

Etik När Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar patientfall får journalen ofta anmärkning trots att vården bedöms som rimlig och adekvat.
3 okt 2018
Plusmaterial

Strutsmetoden kostade legitimationen

Etik Att köra strutsmetoden när Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kallar till möte kan kosta dig legitimationen. Så har det blivit för en tandläkare i Norrbotten.
23 aug 2018
Plusmaterial

Undvik tvång när barn får panik

Etik Om ett barn får panik och börjar göra motstånd i behandlingsstolen är det bättre att avbryta behandlingen än att tvinga barnet att fortsätta. Det framgår av ett beslut som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har fattat.
23 aug 2018
Plusmaterial
920

 När någon annan gör fel

Etik ”Har jag en dålig dag kanske någon dör”, så lyder titeln på en nyutgiven bok av läkaren ­Christian Unge där han bland annat beskriver sina egna misstag i yrkeslivet. Om alla hade hans öppet självkritiska blick hade många fel kunnat undvikas.
5 jul 2018
Plusmaterial

 Tandläkare granskas efter flera brister

Etik En privattandläkare i Helsingborg granskas av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) efter tre patientfall där IVO har sett brister.
7 jun 2018
Plusmaterial

 Funktionshindrad fick vänta ett halvår

Etik En multisjuk tonåring med svår intellektuell funktionsnedsättning kom till en folk­tand­vårds­klinik i Skåne på grund av tandvärk. Bristande remissrutiner gjorde att hon trots rotrester, kariesskadade tänder och parodontit fick vänta ett halvår på tandsanering.
9 maj 2018
Plusmaterial

Hon lyfter etiken

Porträttet Vad som är rätt eller fel beror på det ­sociala ­sammanhanget. Alla kan göra fel, men när det blir ­tokigt måste man kunna rätta till det, tycker ­Margareta Molin ­Thorén, ­professor i oral ­protetik i Umeå. Etiska frågor har alltid engagerat henne.
25 apr 2018
Plusmaterial
250

En av tio mobbad på jobbet

Etik Lagen är tydlig med att mobbning eller kränkande särbehandling är helt oacceptabelt. Och det är arbets­giva­ren som har huvudansvaret för att förebygga och hantera situationen.
10 apr 2018
Plusmaterial

Dog av blodförgiftning efter tandbehandling

Lex Maria En äldre, skör person fick sepsis (blodförgiftning) och avled på sjukhus några dagar senare. Orsaken tros vara en tandbehandling. Händelsen har lex Maria-anmälts.
5 feb 2018
957

Kommunikation viktigt vid akutbesök

Etik Det kan finnas anledning för folktandvården i Region Uppsala att förbättra sitt sätt att informera patienter och närstående när akuta situationer uppstår. Det anser Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
15 mar 2018
Plusmaterial

Prövotid efter oskicklighet

Etik En tandläkare i Norrland får prövotid i tre år. Hälso- och sjukvårdens an­svars­nämnd anser att han har varit så oskicklig att det kan gå ut över patientsäkerheten.
15 feb 2018
Plusmaterial

Bör man överväga att behandla under tvång?

Etik Så lät den inledande frågan på seminariet ”Med etiken som vägvisare när kunskap inte räcker” på Riksstämma & Swedental 2017, arrangerat genom ett samarbete mellan Tandläkarförbundets etikkommitté och Svensk förening för orofacial medicin, SOM.
25 jan 2018
Plusmaterial

Tema

Etik

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch