Dubbelt upp vid Storsjön
I Östersund har Katja Edling varit verksam som privattandläkare sedan slutet av 80-talet, numera med två mottagningar och 14 anställda. I Östersund har Katja Edling varit verksam som privattandläkare sedan slutet av 80-talet, numera med två mottagningar och 14 anställda.

Dubbelt upp vid Storsjön

29 nov 2012
Dela artikeln
Hon började i liten skala som delägare i en klinik och färre än 300 patienter. Nästan 25 år senare driver Katja Edling två mottagningar i Östersund och har 14 anställda. Men någon minskning av den kliniska arbetstiden har det inte blivit.

– Det är ett val som man förr eller senare tvingas göra med en verksamhet som expanderar. I mitt fall tycker jag att det blivit riktigt bra, med bra kompetens inom personalfrågor och verksamhetsutveckling som jag knutit till företaget.

– Visst blir det ett antal extratimmar i veckan för att som vd behålla överblicken över verksamheten, men hellre lite långa dagar och jag kan känna att jag jobbar för fullt som tandläkare och bygga på min specialkompetens, säger Katja Edling.

[slideshow]

Vi träffas på Regementsgatan – mottagningen som Katja Edling köpte för fem år sedan. En nästan lantlig idyll, fast ändå nära centrum.

Mellanspel som servitris

I skarven mellan födelsedagsfirande och höstsemester på Kanarieöarna har Katja några arbetsdagar inklämda och tempot är högt.
– Jag älskar att jobba mycket. Det är det som är grunden för allting. Inte hade jag någon plan för att uppnå en massa saker när jag började som privattandläkare på 80-talet. Det var hårt jobb och saker och ting rullade på.

– Nu är utmaningarna delvis annorlunda. Att få skapa en teamkänsla som alla medarbetare kan ställa sig bakom och erbjuda en allsidig tandvård.

En viss bekymmerslöshet kan spåras i Katja Edlings sinne. För starten i yrket var knappast guldkantad. Det var sent 80-tal och brist på tandläkarjobb i Jämtland.
– Efter AT-tjänst i Ånge, där jag växte upp, vikarierade jag för en privattandläkare här i Östersund under nio månader. Men sedan var det stopp – arbetsmarknaden var verkligen kärv.

Under några månader fick jag gå tillbaka till mitt gamla jobb som servitris och det gick bra det också, säger hon med ett skratt.

Våren 1988 blev hon delägare i tandläkarmottagningen på Storgatan i centrala Östersund.
– Jag minns så väl att jag startade med en patientstock som innehöll 285 namn. 1997 köpte jag resterande del av kliniken och tio år senare hade vi 4 000 patienter, så visst har det hänt mycket under de här åren.

2007 köpte Katja även Bertil Elowsons klinik på Regementsgatan och blev då största privattandläkaren i Östersund. Antalet anställda växte från fyra till tio och numera finns 14 personer på avlöningslistan.

Katja Edling tackar en del av sin och företagets utveckling för att hon träffat rätt personer vid rätt tillfällen. En form av mentorer – även om de formellt inte varit det.
– Bertil är definitivt en av dem. Att få teama ihop med honom under en period när jag tog över mottagningen gav mig stora kunskaper i implantatbehandling.

– Den första kollega som formade mig var Torbjörn Helander under AT-året i Ånge. Han gav mig självförtroende och en riktigt bra start i karriären. Nu under senare år har jag haft mycket nytta av Sven Simonson och hans sätt att stärka kvalitetsarbetet och hela tiden ligga på för att utveckla verksamheten.

Maken jobbar i företaget

Sven Simonson är en av dem som avlastar Katja Edling. En annan är maken Krister med bred företagserfarenhet som numera är knuten till företaget och drar ett tungt lass med personal-ärendena.
– Det kanske låter lite konstigt med tanke på att vi är gifta men till Krister kan personalen gå och ventilera saker som det är bäst att inte jag känner till. Jag märker att helheten blir bättre om jag som chef inte petar i allting.

Hur har din syn på ledarskap förändrats i takt med att företaget växt?
– Jag tror att jag blivit lite bättre på att kommunicera. Det har alltid varit högt i tak, men tidigare kunde jag ibland känna att alla visste hur jag tänkte om en sak och det riskerade att hämma en öppen diskussion.

Katja tror själv att den egna uppväxten format henne som chef.
– Det var en bra skola att växa upp som storasyster i en familj med fyra yngre bröder och med båda föräldrarna heltidsarbetande. Samtidigt har man mycket gratis som tandläkare genom att tänka strukturerat och effektivt.

Katja Edling är en av fyra tandläkare i företaget. Verksamheten är organiserad med självständiga team enligt sologroup-modell med öppethållande »sju till sju«.

Friskvård är ett nyckelbegrepp när Katja beskriver vårdfilosofin.
– Det är långsiktigt arbete att ändra hur kunderna tänker, men förhoppningen är att det ska upplevas som lite mer naturligt att gå till oss för varje gång man gör det. Bra bemötande och bra lokaler och fokus på att vi finns till för att bidra till en bättre hälsa.

– Jag vill att vi ska ligga i framkant när det gäller att erbjuda en mängd olika behandlingar och är väldigt mån om att personalen vidareutbildar sig. Att investera i personalen lönar sig verkligen i längden och har för mig varit en viktig faktor så att företaget har kunnat växa.

Svårt med sammanslagning

Katja Edling har själv ett brinnande intresse för kompetensutveckling och har genom åren utbildat sig inom både implantologi och estetisk tandvård.

Tisdagarna är vanligtvis vikta för implantatbehandling och en del patienter kommer så långt bort som från Namsos vid norska kusten.
– Estetisk tandvård tycker jag är extra roligt eftersom vi är fyra tandläkare i Östersund som är medlemmar av aacd (American Academy of  Cosmetic Dentistry) och att det ställs krav på kontinuerlig utbildning.

– Jag tror mycket på en filosofi där man ständigt strävar efter förbättringar och nu senast har jag utbildat mig i Tyskland för att kunna erbjuda smärtfri behandling med laser. Den dag när man bara är nöjd med allting hoppas jag slippa.

Ett ständigt aktuellt förbättringsområde är samordning eller till och med sammanslagning av de båda mottagningarna. Katja Edling suckar något när ämnet kommer upp.
– Det är klart att det skulle underlätta att ha allting på ett ställe och vi har verkligen vridit och vänt på detta för att hitta en lösning. Men det är svårt att bygga ut de lokaler vi har i dag. Det stupar alltid på ventilation, brandväggar eller annat. Samtidigt har vi bra lokaler i dag, men även om sex behandlingsrum är i minsta laget.

 

Kvalitetssäker mentor gör comeback

Efter några års uppehåll som kliniker har Sven Simonson gjort comeback som en av Katja Edlings medarbetare.

– Det är i ganska begränsad omfattning, kanske runt 15 arbetsdagar under ett år, som jag har patienter. Jag har fyllt 65 och väljer mina uppdrag lite hårdare numera. Eftersom jag varit ute och rest ganska mycket under senare år passar det bra att jobba lite mer på hemmaplan, säger Sven Simonson.

I 30 år, fram till 2004, drev han egen praktik i Östersund tillsammans med Jan-Elon Eriksson och var tidigt ute med att introducera sologroup-konceptet. De senaste åren har han varit anlitad av Praktikertjänst för utbildningar och föreläsningar med tonvikt på verksamhetsutveckling.

Samarbetet med Katja Edling har gjort att han både arbetar kliniskt en del och ansvarar för kvalitetssäkringen av verksamheten.
– Det är ett viktigt och tungt arbete. Det är lätt att de nya rutinerna hamnar i en pärm som ingen öppnar. I vårt arbete här hos Katja använder vi oss av en webbaserad lösning och framför allt handlar det om att göra rutiner oberoende av en specifik person.

Kick-off på Kanarieöarna

– Det ska finnas ett arbetssätt – best practice – som fungerar oavsett vilken personal som är i tjänst. Jag presenterade lite tankar kring detta på riksstämman i fjol och har arbetat vidare med det sedan dess. Här på kliniken hade vi en kick-off i september där hela personalen reste till Kanarieöarna för att jobba med de här frågorna.

Samtidigt som han är en av företagets medarbetare är han också något av en mentor för Katja Edling.
– Jag skulle inte engagera mig om det inte hade varit ett spännande företag. Det kräver en del extra i ledarskap att få två mottagningar att fungera. Det som kännetecknar Katja är att hon vågar och tycker att det är kul. Det är en väldigt bra grund att driva en praktik på.

Text: Fredrik Mårtensson

Foton/Illustrationer: Foto: Claes Jörnskiöld

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch