Alla barn har rätt till en god munhälsa. För de flesta kan behoven uppfyllas inom allmäntandvården, men vissa barn behöver ett särskilt omhändertagande.
Som pedodontist möter Kristian Havsed barn och ungdomar med funktionsnedsättning, tandvårdsrädsla, komplicerade tandskador eller allvarliga sjukdomar, bland annat. Han arbetar i Jönköping på folktandvårdens avdelning för pedodonti. Där är han en av fem pedodontister och han trivs med att jobba i lag.
– Vi lär oss av varandra hela tiden. Vi hjälps åt med ovanliga patientfall och delar kunskap genom att diskutera både lyckade och misslyckade fall utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
En stor del av jobbet är att arbeta förebyggande med patienterna. Eftersom de är unga är det inte för sent än.
Ett par fördelar som han uppskattar med att vara specialist jämfört med att behandla barn inom allmäntandvården är att han får mer tid med varje patient och hinner att reflektera över behandlingarna.
Samarbetar över gränser
Det finns också större möjligheter att samarbeta över olika gränser, både med specialister inom tandvården och med andra yrkesgrupper, till exempel inom övriga hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Pedondonti är en bred specialitet.
– Vi är spindeln i nätet vad gäller barnens munhälsa, men vi behöver samarbeta med andra kompetenser för att ta hand om barnen så bra som möjligt.
Tidig remiss underlättar
Han samarbetar exempelvis med specialister inom barnmedicin och barnhabilitering. Det innebär att han lättare kan ha ett profylaktiskt arbetssätt, till exempel med barn med Downs syndrom. Avdelningen för pedodonti får remiss redan när barnen är sex månader och kan tidigt göra en odontologisk bedömning och ge information kring munhälsa.
Det finns också ett etablerat samarbete med socialtjänsten i Jönköpings kommun. Avdelningen för pedodonti orosanmäler när patienter uteblir upprepade gånger eller om man misstänker att barn far illa.
Det bästa med att vara pedodontist är att jobbet är varierat, tycker Kristian Havsed.
– Det är roligt att få möta många olika patienter och ha stor variation i behandlingarna. Det är också kul att få hjälpa barn och försöka förstå barn och deras familjer.
Men ibland blir det inte någon förbättrad oral hälsa trots att man träffar barnet regelbundet.
– Att få med sig barnet och familjen på tåget, till exempel när det handlar om inskolning till tandvård är en av de största utmaningarna med jobbet.
Viktigt att få med föräldrarna
Ungdomar med psykisk ohälsa är en grupp som han tycker kan vara svår att lyckas med, även om patienter är olika.
– Det gäller att få med sig patienten, men också föräldrarna. Inte sällan ligger problematiken delvis där. Han man med sig föräldrarna går det alltid mycket lättare.
” Jag upptäckte att jag tyckte att det var roligt att jobba med barn.”
Kristian Havsed hade inga tankar på att bli pedodontist när han utbildade sig till tandläkare. Intresset väcktes när han började jobba på folktandvården i Vaggeryd söder om Jönköping efter grundutbildningen.
– Jag tog över efter en tandläkare som hade många barn i patientstocken och upptäckte att jag tyckte att det var roligt att jobba med barn. Efter något år fick jag gå en lustgaskurs för tandläkare. Den tog även upp professionellt bemötande och psykologiskt omhändertagande. Jag blev inspirerad att fortsätta med barnpatienter och fick bra stöd från kliniken där jag arbetade.
Första gången han sökte specialisttjänstgöring (ST) räckte inte meriterna till, men andra gången blev det ett ja. Då hade han jobbat i sammanlagt ett år på avdelningen för pedodonti. Han hade också gått en JUST-kurs i pedodonti (motsvarar en diplomkurs).
Gick ner i lön
Han fick gå ner i lön en del, men det var det värt, tycker han.
– ST krävde sina timmar och lönen var något lägre, men det var väldigt stimulerande. Det var ett spännande liv, det hände mycket och var i perioder ganska intensivt.
Kristian Havsed hade redan tre barn under ST-tiden, men det gick att kombinera specialisttjänstgöringen och familjelivet.
– Jag har en förstående fru, förklarar han.
Kliniska seminarier
Som ST-tandläkare behandlade han patienter ungefär tre och en halv dag i veckan. En halvdag i veckan var det kliniska seminarier, och en dag i veckan hade han inläsningsdag. Utöver det var det andra seminarier och kurser samt ett ST-projekt, bland annat.
– Det kunde se olika ut. Ibland var det diplomkurser och liknande på andra orter. En gång om året var det nationella ST-seminarier då alla som hade ST-tjänster i pedodonti samlades. Det var väldigt givande att utbyta erfarenheter med de andra eftersom pedodontiklinikerna i landet har delvis olika typer av verksamhet.
Vem blir en bra pedodontist?
– Vi jobbar med en mångfald av problem och en mångfald av patienter. Därför får pedodontister gärna komma från olika kulturer och spegla barnpatienterna som vi har, säger Kristian Havsed.
Vad gäller egenskaper anser han att en bra pedodontist är en lagspelare som är nyfiken på barn och barnens berättelser, någon som är lyhörd och tålmodig och som kan samarbeta både med patienterna och deras anhöriga samt med kollegor både inom och utanför tandvården.
Bildstöd
Andra egenskaper som är till nytta är noggrannhet, att kunna jobba systematiskt och att ha en bra kommunikationsförmåga, tycker han.
– Som pedodontist behöver du kunna kommunicera med barn, även med barn som inte kan tala. Då kan kommunikation med bildstöd vara en framkomlig väg. Det är också bra om du har en optimistisk inställning och kan signalera hopp i mötet med patienten.
Janet Suslick
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.