Vårdar sin guldracer
Tandläkaren Thomas Rydell ser flera likheter mellan yrket och dragracing, som att det är viktigt att vårda patienterna precis som bilen. Tandläkaren Thomas Rydell ser flera likheter mellan yrket och dragracing, som att det är viktigt att vårda patienterna precis som bilen.

Vårdar sin guldracer

18 okt 2012
Dela artikeln
Tandläkaren Thomas Rydell skaffar sig adrenalinkickar på dragracingbanan.
– När jag väl står på startlinjen glömmer jag bort att det kan vara farligt. Då gäller det bara att ge järnet, säger han.

Dragracing går ut på att från stillastående köra 402 meter, en kvarts engelsk mil, på så kort tid som möjligt.

Thomas Rydell har tävlat i sporten i mer än 30 år. Främst är det känslan av fart som lockar. Under ett lopp kommer han upp i en hastighet på närmare 230 kilometer i timmen.
– Det bästa är känslan just när man sticker i väg. Den där hästsparken i ryggen när bilen accelererar – den fasen känns så underbar, säger Thomas Rydell, som bor i Huddinge.

Corvetten från 1975 har han själv byggt om och försett med mer än 1 000 hästkrafter under huven.

[slideshow]

Det brukar bli runt åtta tävlingar på ett år. Men den här säsongen har det blivit betydligt färre, på grund av en olycka förra året. Under en tävling lossnade plötsligt bilens drivaxel och kom in i cockpit, där den började veva runt.

Själv klarade han sig utan skador. Men det gick värre med bilen, som for in i ett betongräcke vid sidan av banan.

Nosen skadades rejält. Men efter en lång väntan på reservdelar och många mekartimmar tycks han nu ha fått ordning på bilen.
– Nästa år siktar jag på att slå 9:58, som är det svenska rekordet för gatbilsregistrerade Corvetter i Sverige. Det tror jag att jag klarar, om jag bara lyckas hålla bilen hel, säger Thomas Rydell, som till vardags driver en praktik på Hägerstensåsen i Stockholm.

Nyttiga tandläkarerfarenheter

Han tycker att tandläkarjobbet och dragracingen har större likheter än man kanske skulle kunna tro.
– För att behålla sina patienter är det väldigt viktigt att vårda dem. Det är samma sak med dragracingbilen. Är du otrevlig mot bilen kommer det inte att funka. I dragracing ligger du hela tiden på gränsen för vad bilen klarar och då är det ett måste att ta hand om den ordentligt, säger han.

Ibland kommer tandläkarjobbet till direkt nytta. Han har till exempel använt tandregleringstång och tandtråd för att byta bromsar.
– Då kom jag åt utan att behöva lyfta ut en massa grejer och gjorde jobbet på en timme i stället för fyra.

Under tävlingsdagar händer det ofta att någon kommer och vill diskutera tandvård. Många verkar tro att Thomas Rydell ska kunna hjälpa dem på plats.
– Det är förstås svårt. Men ett kit med temporär fyllning brukar jag ha med mig, om det dyker upp någon som har tappat en fyllning.

Text: Katrin Trysell

Foton/Illustrationer: Foto: Mats Erlandsson

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch