En lärorik sommar

Blogg / Kevin Nguyen 12 aug 2020
Dela artikeln

Jag har haft en fullspäckad sommar med mycket jobb på schemat. Redan en vecka in på sommarlovet började jag på sommarskolan i Folktandvården Tanumshede. I Västra Götalandsregion anställs studenter med rollen som ”tandvårdsbiträde”.

Det framgår tydligt att man inte ersätter ordinarie personal, då varje tandläkare jobbar med en sköterska. Min roll som sommarstudent är att hjälpa till när det behövs, assistera tandläkare/tandsköterska och underlätta jobbet så gott det går. Med detta sagt har jag säkert gjort en del björntjänster under min vistelse där.

“Nya ansikten, annorlunda rutiner, annorlunda units, röntgenteknik och så vidare.”

Även om man känner igen tandläkarmiljön så är det ändå mycket nytt. Den första veckan gick jag hem med spänningshuvudvärk nästan dagligen på grund av alla nya intryck. Nya ansikten, annorlunda rutiner, annorlunda units, röntgenteknik och så vidare.

I skolan har vi Schick-sensorer (CCD/CMOS/flat panel system) medan på kliniken används den mer traditionella PSP-tekniken med bildplattor. Jag saknar den direkta bildåtergivningen med sensorerna, men jag måste säga att det känns skönt att slippa sladd, samt att många patienter tycker det är mindre klumpigt med bildplattor.

Det var häftigt att få använda mikroskop vid endodontiska behandlingar.

Ärligt talat var jag lite smått nervös varje gång jag skulle ta röntgen för jag kände mig så osäker. Hur skulle jag vända bildplattan? Vilken hållare ska jag ha? Har jag exponerat samma bildplatta två gånger? Ja, ni ser att jag inte arbetat tidigare med bildplattor, men övning ger färdighet. Jag har blivit betydligt bättre, snabbare och mer självsäker framförallt med röntgen.

Poängen med sommarskola är att jag ska få se på hur olika tandläkare jobbar och lära mig så mycket som möjligt. Förutom detta är man klinikens allt i allo. En av mina arbetsuppgifter var att vara grindvakt/entrévärd och säkerställa att patienterna som kommer in varit symptomfria i 48 timmar, allt för att minimera smittspridningen av Covid-19.

Jag och klinikchefen Anna Ljungström framför distanskonsultationsutrustningen.

Jag har haft riktigt tur då jag fick en underbar handledare under min tid här, Anna Ljungström, som också är klinikchef. Det är en relativt liten klinik, men hit kommer det alla möjliga patienter med olika behov. Perfekt ställe om man vill lära sig så mycket som möjligt som nyexaminerad tandläkare i och med det breda patientklientelet samt god handledning.

Förutom detta har jag även jobbat sex veckor hos Folktandvården City i Halmstad. Kliniken ligger bredvid tandregleringen med specialister och även tandteknikern vilket är mycket fördelaktigt. Dessutom finns verksamhetsstödet här också!

Här har jag fått rollen som tandsköterska mer eller mindre. På kliniken tillämpas tvårumslösning vissa dagar, det vill säga att en tandläkare jobbar på två rum med en sköterska på vardera rum. I tidboken bokas patienter in omlott. Det innebär till exempel att jag som tandsköterska tar in patienten, går igenom anamnes, tar 4 bitewing (efter tandläkarens direktiv). Sedan kommer tandläkaren in och undersöker.

Tandsköterskan avslutar passet genom att exempelvis depurera uk-front eller boka ny tid åt patienten alternativt dubbelkolla debitering och revision.

“Jag har fått se när det funkar som bäst, men också när det inte alls funkar!”

Att jobba på två rum kan upplevas som stressigt ibland, men när det väl funkar är det jättekul! Sköterskan får mer patientkontakt, mer varierande arbetsuppgifter. Tandläkarens arbete avlastas rejält, man har mer tid åt till exempel administration.

Jag har fått se när det funkar som bäst, men också när det inte alls funkar! Viktigt att sköterskan skriver ner så mycket som möjligt i journalen så att tandläkaren kommer ihåg.

Det tuffaste med att jobba här är nog att få ta itu med ett helt annorlunda journalsystem jämfört med T4 som vi har i skolan. Här i Halland används VAS/Carita-system som man gör i Norrbotten. Den upplevs av många som instabil, långsam, buggig, svårhanterlig. Fördelen med systemet är att den är kopplad till läkemedelshanteringssystemet NCS vilket innebär att man har tillgång till patienternas läkemedelslista.

Här jobbar jag på Folktandvården City Halmstad.

På denna klinik har jag fått lära känna underbara kollegor och det kändes tomt sista dagen på jobbet. Jag har fått träffa en otroligt duktig tandhygienist med mycket tålamod, bra patientbemötande och en fantastisk kollega framförallt! En sak som jag beundrar är den fantastiska kemin mellan kollegorna. Härligt gäng som hjälps åt i vått och torrt. Mycket hänger på arbetsmiljön som till stor del styrs av klinikledningen (kliniksamordnare och klinikchef).

Här har jag fått mer än tillräcklig handledning i början. Fantastisk klinikchef (Jonas Johnson) som med sin humor och aura förgyller tillvaron hos både hans patienter och kollegor! Jag har fått lära mig så otroligt mycket, ord kan inte beskriva det. Jag ska försöka ha med mina nya kunskaper i bagaget framöver i skolan, men också i mitt framtida yrke.

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln

Förbereder inför veckans patienter

Blogg / Kevin Nguyen 30 mar 2021
Dela artikeln

Det är en söndag klockan 16.25. Jag sitter nu i skolan och läser på inför veckans patienter på Studentkliniken. På måndag är det en undersökning samt en patientkonsultation med specialisttandläkare i protetik angående den protetiska prognosen av en framtand som frakturerats på min patient. På tisdag är det barnundersökning på pedodontiavdelningen och på onsdag är det sluttenta i ”oral diagnostisk radiologi” vilket är ett finare namn för röntgenkursen.

Simulator-test på röntgen är en del av examinationen på termin 9.

Jag scrollar upp och ner i journalerna och kikar på röntgenbilder som fanns sen tidigare. Det första jag gör är att försöka få en överblick över vilken typ av patient jag har framför mig. Är det parodpatient, kariespatient eller handlar det om något annat?

Just nu ekar det tomt i skolans skrivrum, men annars brukar det vara en del eldsjälar som tar sig hit under helgerna för att förbereda sig inför den kommande veckan. Jag är en av dem som verkligen tycker om att läsa på så mycket jag kan om patienterna innan passet börjar och jag passar på att göra det medan jag har den möjligheten. När jag jobbar ute på allmäntandvården kan det vara svårare att hinna läsa på lika mycket inför varje patient som kommer. Därför är det av stor vikt att man lär sig skumma igenom journalen och fånga upp det mest väsentliga redan nu när man är på utbildningskliniken i skolan.

Medan jag läser igenom journalerna måste jag anstränga mig för att lyfta på ögonlocken. Gäspningarna kommer med jämna mellanrum. Är det för att det är trist? Njae, inte riktigt. Igår hade jag svårt för att somna då det var ett dussintals ungdomar som festade precis utanför mitt fönster i min studentkorridor.

Det är inte första gången det händer; jag bor ju trots allt i ett studentområde i en studentstad vilket är ”epicentrum” för fester. Kombinationen av högljudda ungdomar och ändring till sommartid (en timmes mindre sömn) är inte den bästa kombinationen för en tandläkarstudent med stort behov av sömn. Lika mycket som jag förstår att studenterna vill ha kul och behöver socialt umgänge så blir jag även lite irriterad på grund av att de förstör min skönhetssömn, men framförallt för att ungdomarna struntar i corona-råden! Med raska steg går jag fram till fönstret och drar upp mina persienner för att kolla läget. Två ungdomar skojbrottas med varandra. Den ena killen har ett stort överbett och ansträngd läppslutning. Detta medför en ökad risk för trauma mot överkäkständerna. ”Hoppas han klarar sig”, tänker jag! De andra kompisar står och dricker energidryck medan de filmar hela händelsen med sina smartphones. “Har de mycket frätskador?” Det snurrar runt många tankar i mitt huvud och nästan alla kretsar kring odontologi. Detta är ett exempel på att man är student 24 timmar om dygnet! Att säga att vi är skolskadade är en underdrift helt enkelt.

Hursomhelst gick ungdomarna iväg ganska kort därefter. Jag vet inte vad det var som skrämde iväg dem, men kanske var det att de fick syn på en sömndrucken, bekymrad asiatisk man med bar överkropp som står vid fönstret och analyserar deras bett.

Under februari, mars och april månad har vi tentor nästan varannan eller var tredje vecka, men däremot blir det lite lugnare i maj. Det har visserligen hänt mycket i skolan sedan mitt sista blogginlägg här, bland annat professorinvisning, stickskada med bedövningskanylen, frakturerad rensad tand, röntgen-simulatortest och så vidare, men ack så tråkigt att vi inte hört någonting om vaccinationstillfälle för oss studenter. Vissa av våra äldre patienter börjar få sina första doser så jag antar att det rullar på sakta men säkert. Vi studenter längtar verkligen efter att få vaccinera oss för att få slut på det hemska som pågår.

Jag författar utbildningsmaterial hos Tandihand AB.

Utanför skoltimmarna jobbar jag även på Tandihand AB där vi just nu utvecklar uppdaterat utbildningsmaterial i synnerhet till tandsköterskor. Materialet är inkorporerat i en digital studieplattform som heter ”Cortexio”. Den här plattformen kan påminna om ”Hypocampus” som är en digital plattform med läromaterial för huvudsakligen läkarstudenter. I vårt fall handlar det om lättillgängligt och begripligt utbildningsmaterial inom olika ämnen som är aktuella för tandsköterskor. Just nu författar jag böcker inom pedodonti, ortodonti, käkkirurgi, oral protetik samt oral hälsa. Vad händer när man blandar Alginat med kallt vatten respektive varmt vatten? Vad är tandsköterskans roll vid cementering? Vilket är det vanligaste orala munslemhinnesåret? Varför vill ett barn inte samarbeta i en tandvårdssituation? Detta är exempel på frågor som besvaras med hjälp av utbildningsmaterialet.

Nu ska jag snart promenera hem för att fortsätta plugga inför tentan på onsdag! Vi hörs!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Extra mycket snö

Blogg / Kevin Nguyen 17 feb 2021
Dela artikeln

”Har du kommit till Sverige från Norge, Storbritannien, Sydafrika eller Brasilien under de senaste 14 dagarna?” Har du haft symptom på övre luftvägsinfektion de senaste dagarna?

Det är nya frågor som vi ska ställa till våra patienter innan vi tar in de till våra bås i Studentkliniken. Det blir många nya riktlinjer och rutiner, det gäller att uppdatera inkorgen till studentmailet flitigt.

I år är det extra mycket snö i Umeå.

Termin 9 har rullat igång och stor vikt läggs nu på ortodonti (tandreglering) och pedodonti (barntandvård). Två veckor in på terminen skrev vi sluttentan i protetik vilket är en omfattande tenta som täcker allt vi gått igenom från termin 6 till termin 8! Tentan var svår måste jag säga och många i klassen var inställda på att skriva omtentan som äger rum i april månad. Läraren rättade snabbt dock och det gick förvånansvärt bra för klassen generellt!

By the way, vi på termin 9 är faktiskt de äldsta i skolan nu! Det finns inga äldreterminare kvar, utan det är vi som är veteranerna! Det känns lite konstigt, för man har under fyra år varit van med att det alltid finns äldreterminare i skolan som man kan rådfråga om man skulle ha några funderingar.

I år är det extra mycket snö i Umeå. Jag har aldrig sett så mycket snö i hela mitt liv, det är häftigt! I skrivande stund sitter jag på min gosiga säng och tittar ut genom mitt snötäckta fönster.

Snö och regnbåge i en och samma bild!

 

På ortodonti har vi fått ha våra första patienter och vi börjar då med tonåringar som våra första patienter. Det handlar främst om att kontrollera deras aktivatorer (tandställning) och även kontrollera deras bett. Är patienten motiverad? Har behandlingsmålen nåtts? I och med att det är barn/ungdomar som besöker oss på ortodonti är det ofta att föräldern följer med in till båset.

På simuleringskliniken får vi lära oss hur man fissurförseglar på barn.

 

Det är en helt annan situation jämfört med hur vi hade det tidigare på Studentkliniken, något som vi får vänja oss vid. Vi får lära oss att kommunicera med barnet som står i centrum, men vi ska även kunna ha föräldrarna med i bilden. Ett tips som vi fått av de kliniska lärarna är att läsa igenom journalen i anamnes-delen och se om det står något om patientens intressen och hobbyn. I sådana fall kan vi prata om det, vilket är ett bra sätt att lätta på stämningen. Och skapa kontakt med patienten. (Det har funkat för mig i alla fall!)

Förra veckan har Norra studerandeföreningen lagt upp ett inlägg på Facebook angående beställning av namnskyltar. De nya studenterna har möjlighet att beställa sina första namnskyltar medan för oss på termin 9 (dinosaurierna på skolan) finns möjlighet att beställa namnskylt där det även står ”leg. tandläkare”. Hur coolt är inte det? Poängen med att beställa den redan nu är att man kan ha med sig namnskylten till sitt sommarjobb där man kan jobba som tandläkare på tillfällig legitimation, förutsatt att man klarat av alla kurser på termin 9.

Jag uppskattar att vi har så mycket klinik här uppe i Umeå, så vi känner oss varma i kläderna.

Den näst sista terminen på tandläkarprogrammet är i full gång och koncentrationen är fortfarande på topp (oftast). Vissa dagar känner jag mig väldigt taggad på att lära mig nya saker, men andra dagar är jag skoltrött och vill så gärna bli klar med studierna för att gå ut i arbetslivet. Hursomhelst uppskattar jag att vi har så mycket klinik här uppe i Umeå, så vi känner oss varma i kläderna.

De två senaste veckorna har det varit patienter nästan varje dag i skolan vilket är väldigt bra tycker jag, men det innebär också mer planering och mer eget ansvar. Vi får nu ta egna omtag på röntgen utan att be läraren om tillåtelse (finns specifika regler kring detta dock). I tidboken finns allt från cementering av bro, extraktion, lagningar, undersökningar, rotbehandling, hel- och delproteser, akutjour, bettkontroll hos barn, helt tandstatus, panorama-undersökningar och mycket mer! Framöver blir det undersökningar av mindre barn och så småningom även fissurförsegling och lagning samt extraktion av mjölktänder.

Examensarbetet jobbar vi hårt med just nu eftersom arbetet ska in i maj månad. Vi planerar att ha regelbundna träffar med handledaren för vidare planering. Än så länge har vi påbörjat statistik-delen vilket är intressant men svårt tycker jag. Vårat arbete handlar om coronectomy eller decoronering som det också heter och är en del av käkkirurgi. Vi håller på och undersöker om långtidskomplikationerna som kan förekomma efter ett sådant ingrepp. Det ska bli jätteroligt att få dela med mig av resultatet med er här på framtida blogginlägg!

Ha det så fint så hörs vi snart igen!

/Snart legitimerad tandläkare på tillfällig legitimation.

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

80 procent tandläkare

Blogg / Kevin Nguyen 9 dec 2020
Dela artikeln

Utbildningens åttonde termin börjar närma sig mot sitt slut för mig och jag kan knappt tro det! Tänk att snart kunna kalla sig för 80% tandläkare, det är inte helt dumt det.

Sen mitt sista blogginlägg här har jag fått lära mig många nya saker. Oftast efter klinikpassen i skolan går jag hem med spänningshuvudvärk och känner mig helt slut. Jag orkar inte göra mycket förutom att äta, ta en powernap för att sen vakna igen för att fortsätta plugga kvällen ut. Det finns dagar då jag funderar på hur det kommer gå i framtiden när jag är ute och jobbar varje dag från klockan 7 till klockan 16 och ha tiotals patienter dagligen?

En klok kursare tröstade mig och menar att det är extremt energikrävande att lära sig nya saker. Att bara praktisera sin kunskap är ju lite enklare, det blir mindre press. Som färdig tandläkare går jag till jobbet, möter nya människor och gör min grej. Allt jag gör kommer inte granskas av massa andra. Får man ett återbud behöver man inte jaga efter andra patienter för att fylla ut passen för att klara kurskraven. Ja, det blir mindre stress och press helt enkelt vilket är efterlängtat.

“Förutom det har vi en maffig inlämning i parodontologi.”

Tentan i ”Oral kirurgi 2” är skriven och det gick rätt så bra tack vare att jag börjat tidigt med tentaplugget. Trots allt är det min handledare i examensarbete som är kursansvarig och man vill ju prestera bra för att visa vad man går för. Just nu har vi olika kirurgifall som vi jobbar med i grupper veckovis. Fallen kan handla om alltifrån hur man handlägger ett traumafall i allmäntandvården, cystor, tumörer, maligna förändringar, multisjuka patienter, kronisk bihåleinflammation, postoperativa infektioner och så vidare.

Vi har nyss påbörjat introduktionen i ortodonti och har redan ett förhör nästa vecka precis innan juluppehållet. Förutom det har vi en maffig inlämning i parodontologi som ska in nästa vecka också.

Scanning på protetik

På kliniken har vi fortfarande patienter i oral diagnostik samt protetik och endodonti. Jag fortsätter med min broterapi på en patient och på endodonti ska jag snart försänka min rotfyllning på min patient innan jag kan avsluta behandlingen helt. I Umeå tillämpar vi ”Umeå-modellen” som innebär att vi alltid sätter en 1 millimeters Coltosol-propp. Förra veckan skrev vi sluttenta i endodonti 2. Det var en klurig tenta, men förhoppningsvis gick det bra.

Uppdukning inför fyllningsterapi.

Jag har även fått utföra min första parodontalkirurgi; så himla kul! Behandlingsgången såg ut så här: anamnes, bedövning, fälla lambå, avlägsna granulationsvävnad, avlägsna tandsten med handinstrument och ultraljud, rengöring med gasväv och koksalt, suturering, postoperativ information och blödningskontroll. Överlag gick det bra, men det svåra tyckte jag var att avlägsna granulationsvävnaden som satt fast ordentligt. Sutureringen var också knepig och jag behöver nog mer mängdträning innan det sitter naturligt helt enkelt. Nu är jag fortfarande klumpig med nålföraren och får göra några omtag, men det går framåt i alla fall.

I kirurgi-kursen fortsätter vi att vara på mottagningen där vi har olika arbetsuppgifter. Målet är att varje student ska få operera visdomständer två gånger under terminen, men jag har tyvärr bara fått operera en gång då jag fick överlämna mitt andra pass till en student som inte fått operera på grund av återbud. Lite synd, men det är bara att gilla läget egentligen då det är svårare att få tag på patienter under rådande omständigheter.

“Om du läser detta vill jag tacka dig för dina fina ord! Jag kommer ha med mig orden i bagaget i framtiden när jag träffar på motgångar i yrket.”

På käkkirurgimottagningen har jag fått vara med en assistenttandläkare där jag fick undersöka en patient inför visdomstandskirurgi. Därefter fick jag extrahera en rotrest själv! I och med att rotresten låg över slemhinnan och hade gynnsam rotanatomi valde vi att inte fälla lambå (operera) utan det gick bra att extrahera ut den med luxator, hävel och tång. Assistenttandläkaren gav mig väldigt bra tips på extraktionsteknik vilket uppskattas stort. Det allra roligaste var faktiskt när jag fick beröm av tandsköterskan som tyckte att hon kunde se framför sig att jag kommer bli en bra tandläkare. Jag blev så ställd och visste inte hur jag skulle svara. Den dagen gick jag hem med ett leende på läpparna. Om du läser detta vill jag tacka dig för dina fina ord! Jag kommer ha med mig orden i bagaget i framtiden när jag träffar på motgångar i yrket.

Lärarassistans på käkkirurgen.

Häromveckan var det dags för ”lärarassistans” på käkkirurgen. Det innebär att man assisterar en käkkirurg under bland annat operation. Dagen började med att jag och käkkirurgen gick på rond på centraloperationen på Norrlands universitetssjukhus då läraren dagen innan hade utfört anomalikirurgi, en så kallad ”bilateral LeFort 1 osteotomi” med distraktionsapparatur under narkos. Jag fick träffa patienten och följa upp om hens allmäntillstånd. Det såg inte alls svullet ut, läkningen var mycket god. Patienten var positiv men även nyfiken och hade massa frågor gällande behandlingen och om sitt förändrade utseende efter operationen. Därefter fick jag vara med när läraren opererade bort en fixationsplatta som sattes in i underkäken efter ett kirurgiskt ingrepp som heter ”BSSO” (Bilateral sagital split osteotomi) på en annan patient. Plattan hade olyckligtvis inte läkt in så bra i det distala hörnet. Slutligen gjorde vi en tvåstegs implantatinstallation regio 21 på en tredje patient. Patienten hade tidigare fått bentransplantat från ramus framkant då det saknades lite käkben för att stödja ett implantat. Jag fick själv skruva loss skruven som fixerade transplantatet mot käkbenet med en mejsel, otroligt spännande var det faktiskt!

Nu har du tagit dig igenom mitt långa blogginlägg. Tack för att du följer med mig på min resa och jag önskar dig en god jul och gott nytt år! Vi hörs snart igen!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Dags för operation

Blogg / Kevin Nguyen 21 okt 2020
Dela artikeln

Jag sitter i mitt studentrum och blickar ut genom fönstret. Årets första snö har kommit och jag ser hur snöflingorna faller sakta från himlen ner mot den ogrusade isblanka vägen. Det är först då jag börjar inse – vi har redan läst halva termin åtta! Hur kan tiden gå så fort, det känns ju som att vi nyligen haft terminsstart?

När man tänker efter är det mycket som har hänt sedan mitt senaste blogginlägg här. Under den prekliniska griskursen har vi fått öva på parodontalkirurgi och olika sutureringstekniker.

Iklädd i blåa operationskläder är jag redo inför visdomstandskirurgi

Nu är det äntligen dags att få det stora ansvaret att operera på patienter!

Den efterlängtade dagen med visdomstandskirurgi hade kommit. Jag vaknade klockan 6:30, drog till skolan direkt utan att käka frukost (ingen bra idé). Jag undvek faktiskt att dricka kaffe för att inte få för skakiga händer.

Där i operationsavdelningen träffade jag min kliniska handledare och vi gick tillsammans igenom patientens journal, remiss och så vidare. Jag presenterade mig för patienten, gav hen lugnande följt av lokalbedövning. Under operationen var det jag som var operatör medan läraren stod bredvid och assisterade mig.

Det kändes konstigt med ombytta roller faktiskt, men lärorikt var det minst sagt. Det var när jag höll i skalpellen och läraren gav mig en bekräftande nick som det slog mig att det är just jag som är operatören, ingen annan! Adrenalinet tog över och jag var mer förtjust och taggad än vad jag var nervös.

Griskäke som vi får öva på inför operation

Min första visdomstandsoperation gick bra och patienten blev nöjd över snabbt omhändertagande och att det inte alls var så obehagligt som förväntat. Kanske är det skräckhistorier om visdomständer som bidragit till att många behöver lugnande preoperativt.

När jag gick in till omklädningsrummet hoppade jag runt av lycka! Det kändes som att allt slit och motgångar man gått igenom under utbildningen var värt det trots allt.

Jag utför sårpackning på griskäken efter gingivectomi.

Det svåraste tyckte jag var själva sutureringen. På griskäke är det ingen kind och andra strukturer som står i vägen för nålföraren medan jag upplevde det som trångt och svårt att suturera i patientens mun. Dock är det mängdträning som gäller. Jag får öva mer hemma genom att suturera i en banan!

Utöver kirurgin gör vi mer omfattande behandlingar inom protetik och endodonti vilket är en milstolpe för oss. Vi känner oss mer och mer kliniskt mogna och lärarna ger oss mer förtroende under våra behandlingar. Det är först nu som jag börjar känna att tandläkarrollen väger tyngre och tyngre och studentrollen börjar sakta men säkert överge sin plats.

Med detta sagt har vi mycket kvar att lära oss, framförallt om pedodonti och ortodonti. Härnäst är det parodontalkirurgi som väntar på oss.

I skrivande stund har snöfallen ökat. Den ogrusade isblanka vägen har täckts med färsk snö. Tiden går alldeles för fort under termin åtta, nästan så att man inte hinner att njuta och ta vara på stunden. Nu ska jag unna mig själv att varva ner och ta det lugnt!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Termin åtta – nu kör vi!

Blogg / Kevin Nguyen 16 sep 2020
Dela artikeln

En vecka innan skolstart befann jag mig i Göteborg med familjen och flickvännen. Jag låg nyvaken i sängen när telefonen plingade till, det var ett mail från odontologiska institutionen som uppmanar alla studenter och medarbetare på Umeå Universitet att ta kostnadsfria självprover i uppdrag av Folkhälsomyndigheten.

Undersökningen heter ”proaktiv testning för covid-19 vid Campus Umeå” och är Sveriges hittills största covid-19-undersökningen. Tanken är att man vill undersöka och följa upp smittspridningen i samhället under en pandemi vid terminsstart när campus öppnar igen. Man kommer även förstå mer om hur vanligt det är att smittan sprids från personer utan symptom.

Försvarsmakten fick koordinera utlämningen och inlämningen av självtesterna för att minimera trängsel.

Försvarsmakten delar ut prover på Umeå Campus.

 

Så här ser självtestet ut.

Självklart medverkade jag i undersökningen. Jag fick ta prover i svalget och näsan med provpinne vid två tillfällen med en veckas mellanrum. Det var inte så illa som jag trodde faktiskt, men skönt är det ju inte att ha en pinne långt ner i svalget och långt upp i näsan! För mig var det jobbigast när pinnen fördes långt upp i näsan, då sattes det igång en kaskad av reaktioner och jag fick rinnande ögon, nysningar med mera.

Jag har sett framemot att få börja plugga igen då jag har hört mycket gott om utbildningens åttonde termin som har fokus på kirurgi och examensarbete.

På griskursen ska vi få göra gingivectomi, lambåoperation med ”distal wedge”, sutureringsövningar som innefattar allt ifrån enkla suturer till stående madrassuturer med backslynga samt kirurgisk packning. Vi har blandade känslor kring detta, det är både läskigt och spännande att få börja med något helt nytt som vi inte hållit på med tidigare!

Det diskuteras idag om griskäkarna i framtiden kommer ersättas med något annat av djuretiska skäl, men än så länge får vi ha kvar momentet. Griskäkar är kanske det bästa alternativet i dagsläget i övningssyfte.

Sedan är tanken att vi ska få operera på patienter under handledning av parodontologer och käkkirurger. Målsättningen är att alla studenter ska få operera på var sin patient, men i dagsläget vet vi inte riktigt hur det kommer se ut i och med Covid-19.

På schemat har vi tider där det står ”examensarbete”. Tiden är avsatt till allt som rör examensarbetet såsom inläsning, datainsamling, förberedelser, skrivningar, möten och så vidare. Vi har haft ett möte med vår handledare om hur vi ska finslipa protokollet inför datainsamlingen. Godkännande av medicinska chefer vid käkkirurgi och Neuro- huvud- halscentrum på Norrlands universitetssjukhus är avcheckade!

Förutom kirurgi och examensarbete har vi andra pågående kurser som protetik, vetenskaplig metodik, endodonti, allmän vuxentandvård, ortodonti och tandvård för patienter med särskilda behov.

Det sker små ändringar i rutinen på kliniken så det gäller att hänga med uppdateringen. Nuförtiden får vi ha visir på oss så fort vi pratar med patienten (innan behandlingen) samt under hela behandlingsgången. Vi har bytt från att använda skvättis till att använda genomskinliga plastförkläden. Vi får inte gå och hämta material mitt under behandlingen, utan då gäller det att tillkalla sköterskor. Man känner sig så hemsk när man trycker på ringklockan upprepade gånger tycker jag, stackars sköterskorna som får stå ut med oss!

Jag ser verkligen fram emot att få skriva mer om vad vi har fått göra och om våra upplevelser under terminens gång. Termin 8, nu kör vi!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Stadie-examinationen gör oss nervösa

Blogg / Kevin Nguyen 27 maj 2020
Dela artikeln

Då har samtliga tentamina för våren skrivits och den sjunde terminen börjar närma sig sitt slut. Det är näst sista veckan innan sommaruppehållet. Trots en stor omställning inom universitetet har det hittills funkat bra med distansstudier.

Vi har fått ha fantastiska föreläsningar och seminarium med seniorprofessorn Yngve Gustafsson inom geriatrik, gerontologi och tandvård för äldre. Det har varit en stor ära för oss att få ha honom som lärare, det kan vi alla studenter enas om. Vi har fått lära oss mycket om hur vi kan ta hand om äldre patienter, något som kommer vara till stor nytta då vi har en åldrande befolkning.

“Tandläkarstudenter i Umeå får lära oss lika mycket om geriatrik och gerontologi som en läkarstudent får lära sig under hela grundutbildningen.”

En rolig kuriosa är att vi tandläkarstudenter i Umeå får lära oss lika mycket om geriatrik och gerontologi som en läkarstudent får lära sig under hela grundutbildningen, åtminstone i Umeå. Tandläkarstudenter och läkarstudenter runtom i Sverige borde få mer kunskap om behandling av äldre patienter, det är något som har missats i planeringen av grundutbildningen för båda programmen tycker jag.

Hursomhelst har hemtentorna har gått bra. Jag tycker det är rätt skönt att få skriva tentor i sitt hemtrevliga lilla studentrum. Med hemtentor och distansstudier kan väckarklockan ringa lite senare, vilket uppskattas av kvällsmänniskor som jag.

För att få gå vidare till termin 8 krävs det att man blir godkänd på kursen ”stadie-examination” då varje enskild student bedöms om hen visat tillräcklig kliniskt mognad, kunskap och förmåga för att kunna fortsätta med mer avancerad klinisk träning med mer självständigt arbete på termin 8–10.

Stadie-examinationer har införts i Umeå då man vid 90-talets mitt upptäckte att det fanns tandläkarkandidater som på slutet av utbildningen inte nått de kliniska färdighetsmålen. Eftersom möjligheten att gå om var begränsad blev konsekvensen att dessa studenter fick avsluta utbildningen utan att få tandläkarexamen.

Man bestämde sig för att införa stadie-examinationer för att bedöma varje enskild students färdigheter, men också för att studenterna ska kunna komplettera eventuella brister. Om studentens sammantagna prestationer bedöms som otillräckliga för att fortsätta på termin 8 får studenten gå om termin 6 och/eller 7. I Umeå är det antagning en gång om året så man får oftast gå om ett helt år vid behov.

“Dagen vi hade detta prov vaknade jag tidigt för att repetera samtliga kurser som jag läst tidigare.”

Stadie-examinationen på sjunde terminen består av fyra olika delar där vi sammanfattar alla behandlade patienter i form av korta epikriser. Sedan får vi självvärdera våra egna kunskaper inom klinisk verksamhet under gångna terminer. Kliniska handledare kommer göra motsvarande värdering för varje enskild student. Sist skrivs ett sextimmars prov som handlar om ett omfattande kliniskt fall där vi ska ange diagnoser och terapiplan.

Dagen vi hade detta prov vaknade jag tidigt för att repetera samtliga kurser som jag läst tidigare. Det är inte så självklart hur man kan förbereda sig inför detta prov. Allt man lärt sig från och med första terminen kan man egentligen tillämpa i ett patientfall.

Detta är en spärrkurs som gör oss studenter rätt så nervösa i och med att det kan bli stora konsekvenser i fall vi inte klarar det. Vi kommer få en personlig återkoppling av resultatet nästa vecka med lärarna. Det är nog bäst att inte jämföra sina svar med kursarna alltför mycket, man blir bara mer ängslig av det. Vissa har missat skriva specifika diagnoser, andra har missat viktiga nyckelord. Hur relevant det är återstår att se om en vecka när vi har möte med lärarna.

Jag längtar riktigt mycket till att få börja på åttonde terminen där mycket fokus kommer ligga på kirurgi. Vi kommer även få påbörja datainsamlingen inför vårt examensarbete som kommer handla om coronectomi/decoronering inom käkkirurgi. Mer om detta i framtida blogginlägg!

Fram till dess är sommarjobbet fixat och det blir först och främst på Folktandvården Region Halmstad. Jag har även sökt till Västra Götaland men vi får se hur det blir i och med Corona-situationen.

Nu är det dags att gå ut och ta en promenad i sommarvädret här uppe i Norrland. Förutom god tandvård har Sverige faktiskt mycket annat att erbjuda också, ibland glömmer man bort att uppskatta det man har.

Jag önskar er en riktigt fin sommar i vårt vackra avlånga land, vi hörs framöver.

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Alternativa undervisningsformer

Blogg / Kevin Nguyen 15 apr 2020
Dela artikeln

Idag går det inte att använda sociala medier utan att slås av otaliga inlägg och delningar om den pågående pandemin (Covid-19). Denna globala pandemi har slagit hårt mot den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och tandläkarprogrammet är inget undantag.

Umeå universitet har redan beslutat under mars månad att all undervisning som innebär fysiska möten ställs in och ersätts med alternativa undervisningsformer. Den kliniska undervisningen på studentkliniken är emellertid under Västerbottens landstings ledning vilket innebär att vi även får följa landstingets riktlinjer utöver universitetets. Dessutom är det olika direktiv i olika kliniska kurser vilket kan vara förvirrande i början.

Lediga patientstolar i pandemins spår

Lediga patientstolar i pandemins spår.

I karieskursen avbokas alla icke-operativa och akuta behandlingar. Planerade operativa och akuta behandlingar för friska individer fortsätter tills vidare. På kliniken har vi begränsningar som innebär att maximalt 50 personer får vistas i lokalen som utgör studentkliniken och vi använder vartannat bås samt utnyttjar flera moduler under passen, allt för att glesa ut oss mer.

I protetik får vi inte hämta in nya patienter oavsett ålder och bakgrund. Patienter där behandling inte påbörjats ska pausas och inte kallas in. Vi studenter försöker i möjligaste mån använda uppväxlat vinkelstycke istället för turbin/high speed samt vara noggranna vid assistans med sugen för att minska aerosoler.

Lärare på specialistkliniken får ingripa för att hjälpa studenternas patienter med akut tandvård så långt det går.

I parodkursen avrundas patientbehandlingarna och vi alla hjälps åt för att behandla färdigt patienter som har en pågående parodontal sanering. Har vi däremot inte giltiga skäl till att vara på kliniken ska vi stanna hemma.

Det är gruppläraren tillsammans med kursgivaren som får anpassa undervisningen för att ge oss studenter nödvändiga kunskaper samtidigt som den kliniska undervisningen börjar avrundas för terminen.

Patienterna som kommer till oss får öka avståndet mellan varandra i väntrummet. Även handskakningar med patienter undviks för att minimera risken för smittspridning vilket känns nödvändigt. Visst känns det trist, men det är åtgärder som vi tar för patienternas skull, för våran egen skull och för samhällets skull. I pandemins spår går hälsa före etikett.

Max Wimmerstedt Kevin Nguyen

Utflykt i naturen med min kursare Max Wimmerstedt.

I och med corona-krisen dyker nya frågor upp bland oss studenter. Kommer vi klara kurskraven när den kliniska verksamheten läggs ner? Behöver vi komplettera under sommaren eller kommer utbildningen förlängas med ett halvår? Kommer sommarskolor/praktik/jobb bli av? Kommer det i så fall vara främst akuta behandlingar på klinikerna?

Studenterna på nionde termin har andra funderingar som kretsar kring tillfällig legitimation bland annat då många av dem ska ut och jobba som tandläkare på tillfälligt leg. under sommaren. Frågorna och funderingarna är många och det återstår att se hur det ser ut för oss studenter framöver.

Fram till dess har vi inlämningar, tentaplugg, epikriser och annat att pyssla med. Epikriser på alla våra patienter ska skrivas och skickas in till kursansvarig inför stadieexaminationen på termin 7. Mer om denna fruktade spärrkurs i nästa blogginlägg.

En tandläkarkandidat skriver epikriser

En tandläkarkandidat skriver epikriser.

Fram till dess: tvätta händerna ofta och undvik att röra vid ditt ansikte. Följ Folkhälsomyndigheternas råd och tänk på andra. Ta hand om er, vi hörs snart igen!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Studentkliniken sporrar

Blogg / Kevin Nguyen 5 mar 2020
Dela artikeln

Skoldagarna går, pluggkvällarna flyger förbi och lyckligtvis går vi mot ljusare tider. Det går rykten om att sjunde terminen på tandläkarprogrammet i Umeå ska vara en av de tuffaste av alla, främst på grund av fullpackat schema, mycket klinik och administrativt arbete, tentor, inlämningar, seminarium, examensarbete, stadie-examination etcetera.

Studentkliniken Umeå

Här på simuleringskliniken övar vi inför patientbehandlingar.

Hursomhelst har vi på studentkliniken i dagsläget fått behandla en hel del patienter, och vi känner oss lite mer varma i kläderna. Vi får möta olika patienter med skilda problem, men den gemensamma nämnaren är att de alla är intresserade av att få gå på undersökningar och behandlingar hos oss studenter. Det kan dels bero på det billiga priset och dels på att de tycker det är kul att få bidra till undervisningen. Det är inte sällan som man får höra från patienterna att de känner sig väl omhändertagna hos studenter. Andra menar att de äntligen får känna sig hörda när de går till oss.

I och med att vi behöver få in fler patienter till Studentkliniken i Umeå har skolan ändrat på enhetstaxan sedan slutet av januari 2020. Patienterna får numera betala 200 kr som besöksavgift per besök oavsett åtgärd. Efter tre besök blir det helt kostnadsfritt i ett helt år. Med andra ord betalar patienterna som mest 600 kr per år vilket är en chockerande nyhet för både patienter och studenter. Det är en win-win situation då patienterna blir glada och vi studenter får fler patienter att jobba med.

I skolan blir vi ständigt påminda om att vi faktiskt utbildar oss till tandläkare och inte ”tandborrare”. Vi ska av den anledningen applicera våra odontologiska kunskaper och försöka se sjukdomar från ett djupare perspektiv. Utbildningen är upplagd så att vi först får lära oss att borra i plasttänder utan förståelsen att först ha förståelse för varför, vilket kan tyckas vara omvänd ordning i utbildningsplanen.

Jag uppskattar att vi nu under utbildningen får möjlighet att verkligen gräva oss djupt in i varje patientens situation så att vi får en så bred uppfattning som möjligt. Det utförs många salivprov, genomgång av Cariogram, kostanamnes, kvalificerade rådgivningar, motiverande samtal och så vidare.

Det är tillfällen där man får vara lite som en detektiv och försöka klura ut de djupa bakomliggande orsakerna till sjukdomsutvecklingen. Sådana tillfällen sporrar mig. Att man får möjlighet att tänka kreativt, i vissa fall även få patienterna att sluta med dåliga vanor. Jag kan redan nu se riktigt duktiga framtida tandläkare i klassen och jag hoppas bli en av dem snart. Fram till dess är det 1 år och 10 månader kvar av tentor, inlämningar, föreläsningar, klinikpass, seminarium, examensarbete och annat.

Jo, vi på sjunde termin har det rätt tufft. Men när man ser en förändring hos patienten, när de visar tacksamhet och uppskattning känner jag att det var mödan värt!

/Kevin Nguyen, tandläkarstudent, termin 7

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera

Tre år har sprungit förbi

Blogg / Kevin Nguyen 16 jan 2020
Dela artikeln

I skrivande stund sitter jag i mitt lilla studentrum på 20 kvm och försöker samla alla mina spridda tankar. Mycket har hänt sedan jag bilade med pappa till Norrlands största stad för att påbörja mina studier. Tre år har redan sprungit förbi och det är bara 40 procent kvar av sträckan.

Man kan dra liknelsen med att springa ett maratonliknande hinderlopp med en del vattenpauser på vägen mot målet. Skillnaden här är att de ”tävlande” faktiskt inte tävlar mot varandra utan verkligen stöttar varandra och lär sig av andra. Vi vill inget annat än att gemensamt komma i mål och lära oss så mycket som möjligt på vägen dit.

På tal om att komma i mål äger examensceremonin rum imorgon för studenterna på termin 10 som inom kort kommer få den efterlängtade legitimationen och gå ut i arbetslivet. Ceremonin kommer äga rum efter lunchtiden i Aula Nordica som ligger mitt på Umeå universitetscampus.

I vår grupp är det ett endodonti-pass inbokat som krockar med examensceremonin men lärarna vill att vi ska delta i firandet med äldreterminarna vilket jag tycker är fint. Man vill gå dit för att påminna sig om att det är möjligt, att det tuffa loppet vi deltar i tillsammans är värt det i slutänden.

”Hej, mitt namn är Kevin och jag ringer från Tandläkarhögskolan i Umeå” kom per automatik när jag ringde mina vänner utanför skolan.

Morgondagen börjar kl 8.00 med parod-pass där vi får undersöka och behandla patienter med parodontit. Efter ceremonin får vi strosa tillbaka till Norrlands universitetssjukhus där Tandläkarhögskolan ligger. Dagen avslutas med ett seminarium i endodonti och i samband med det avslutas termin 6.

Nästa vecka börjar vi på termin 7 vilket känns helt underbart! Den sjätte terminen har varit minst sagt lärorik med en hel del utmaningar på vägen. Plötsligt var det vi som fick behandla patienter i klinisk bettfysiologi, parod, karies samt protetik. Vi har utvecklats tillsammans både professionellt och personligt.

En stor del av dagarna på termin 6 har spenderats i skrivrummet där vi grottade ner oss i otaliga daganteckningar, terapiplaner och epikriser. Föreläsningarna som vi hade parallellt med kliniken fick dessvärre läggas på hög och lämna plats till patienter och det administrativa arbetet efter varje klinikpass.

Jag ringde patienterna så ofta att frasen ”Hej, mitt namn är Kevin och jag ringer från Tandläkarhögskolan i Umeå” kom per automatik när jag ringde mina vänner utanför skolan.

Visst känns det nervöst i början med patientbehandlingarna men man börjar inse hur roligt det faktiskt är när man ser att man gör skillnad i andras liv. En uppskattning från patienterna betyder hela världen, speciellt för en obevandrad tandläkarkandidat som precis öppnat porten till tandläkeri.

Nu sitter jag här i mitt studentrum och blickar framåt mot den kommande terminen. Hur kommer den se ut? Vilka utmaningar står framför mig och hur kommer jag utvecklas på kliniken? Följ gärna denna resa med mig via bloggen!

Text: Kevin Nguyen

Dela artikeln
Kommentera
Kevin Nguyen
Kevin Nguyen
Kevin Nguyen är en 25-årig göteborgare som efter en 15 timmars lång bilresa tog sig till Umeå för att starta ett nytt kapitel i livet. Ett kapitel som han kommer dela med sig av i form av blogginlägg. Han bloggar om allt som rör tandläkarutbildningen i studentstaden Umeå med fokus på sjunde terminen som han för nuvarande läser.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch