Jag tror att alla framtida verksamheter kommer att ha konton på sociala medier. Instagram, Facebook, LinkedIn, Tiktok, Snapchat, you name it. Det kommer säkert finnas NÅGON klinik som inte har det, men det kommer verkligen att vara en minoritet. Att inte ha konton på sociala medier i framtiden kommer att vara som att inte ha en hemsida idag. Det finns säkert några verksamheter som inte har en hemsida idag, men tyvärr tror jag att de är antigen är väldigt små företag eller att de inte kommer att vara relevanta alls inom snar framtid. Så kommer det bli om några år med verksamheter som inte har konton på sociala medier.
Varför måste man då ha en hemsida idag och vara aktiv på social medier när det har gått bra för verksamheten i flera år utan det?
Jag ska berätta lite mer om min syn på sociala medier och vad jag har gjort under min resa. Jag kanske inte är bland de som har lagt mest tid på sociala medier, men jag är definitivt bland dem som tror mest på sociala medier. Dag för dag, försöker jag ägna mer tid åt det, och en dag kommer jag att lägga dubbelt så mycket tid på dem som jag gör nu.
Skulle ni tro mig om jag sa till er att jag har planerat namnet på min klinik och min brand sedan jag gick i första året på gymnasiet? Jag tycker själv att det är väldigt sjukt att jag var så tidig.
Jag hade planerat allt från namnet och loggan till vart kliniken kommer att befinna sig. Däremot har allt ändrats idag, och det blev absolut inte exakt så som jag hade planerat. Men mycket av det jag planerade då är en del av verkligheten idag.
Namnet hade jag tänkt skulle vara Al-Obaidi, men det blev Dr. Obaidi, Drobaidi eller Dr. Obaidi Tandvård. Det är ändå väldigt nära vad jag hade tänkt, men jag tog bort ‘’Al’’ bokstäverna för att göra det lite enklare. Så klart är ordet Obaidi eller Dr. Obaidi fortfarande inte det första man tänker på, och inte det enklaste kanske att uttala, men det är det som är syftet, det ska inte vara för populärt, utan lite unikt och symboliserar en brand.
Mitt tips är att våga. Ha en dröm, ha en bild i huvudet och var inte rädd för att ha det i verkligheten. Många rekommenderade mig att välja ett annat namn, för att inte sticka ut för mycket och hellre ha något allmänt. Till exempel stadens namn med tandvård, och andra förslag som många använder idag, men det var inget för mig. Jag ser på detta på ett annat sätt än andra. Jag vill bygga en brand som ingen annan har, och som ingen annan kommer att ha, simply annorlunda, och vara mig själv i allt.
Loggan hade jag också tänkt ut sedan länge, men jag skulle ALDRIG göra den idag. Jag hade tänkt mig Burj Dubai figuren med namnet Al-Obaidi. Hahahah…varje gång jag tänker på det så inser jag hur lustigt jag tänkte då för 10 år sedan. Man hade en annan syn på saker och ting jämfört med idag. Jag valde istället en väldigt enkel logga, som symboliserar mig som person, kliniken och min syn på tandvård. Den har enkel form och bokstäver med svart text och en guldtand som symboliserar kvalitet och luxury, och svart text som för mig symboliserar enkelhet och minimalism.
Jag ville arbeta i Dubai, men det var absolut inte aktuellt för mig idag av flera skäl. Jag behöver en hel dag för att förklara varför. Men det är inte helt omöjligt att ha någon klinik där i framtiden om allt går som planerat.
Men går egentligen något någonsin som planerat i mitt liv? Typ aldrig. Men alltid bättre än planerat faktiskt. Det är det jag kan tipsa unga om, speciellt studenter, men även erfarna kanske, att alltid planera. Planerar man och lägger tid och energi så blir det alltid som planerat eller ännu bättre. Man ska inte sluta planera bara för att saker och ting i livet inte går som man tänkt, för då finns det risk att mycket går fel.
Tillbaka till sociala medier. Jag ser det inte som ett sätta att skaffa mig 50 patienter per vecka. Det kan man lätt få om man lägger mycket pengar på annonser och har duktiga medarbetare som driver det. Jag ser det istället som en portfolio för patienter. Vad jag menar med det, är att jag ser sociala medier som en tidning som båda mina befintliga och framtida potentiella patienter kan gå in och vad vi arbetar med, vad vi har gjort, hur vår klinik ser ut, vilka som jobbar hos oss, vilka vi samarbetar med och även visa vissa behandlingar som vi har utfört på våra patienter.
Detta är anledningen till att jag tror att det kommer att vara ett krav att alla verksamheter i framtiden kommer att ha konton på sociala medier. Jag har ingen statistik på detta men jag är säker på att en STOOOR del av alla nya patienter som vi alla får, antigen har blivit starkt rekommenderade av en vän eller familjemedlem att gå hos oss, och då kanske inte sociala medier behövs. Eller så har de gått på vår Googlesida, Facebooksida, Instagramsida och hemsida innan de bestämde sig för att boka tid. Om du inte är aktiv på sociala medier, så är du tyvärr mer eller mindre irrelevant och du förlorar säkert många patienter på så sätt.
I dag kanske man inte förlorar mycket, men om fem-tio år kommer man förlora så många, att det kommer att skada verksamheten. Det kommer säkert finnas många av er läsare som inte kommer att hålla med mig, men det här är bara vad jag tror och vad de flesta studier inom marknadsföring visar.
Avslutningsvis, kan jag starkt rekommendera alla som har en dröm att starta eget någon gång i framtiden, att våga drömma och kanske även tänka redan nu på hur de vill att deras brand/klinik ska se ut i framtiden, vad den ska heta och allt annat. Det är aldrig för tidigt att börja drömma och aldrig för sent att våga ta små steg.