Det är mycket lugnare på kliniken just nu, det är färre arbetare och lägre ljudnivå. Det är bara målaren som har två rum kvar, sen blir vi klara och kan välkomna patienter in.
Dock har jag redan börjat ta emot patienter sedan den åttonde september. Först tänkte jag att jag tar emot en eller två patienter per dag för att kunna se hur det kommer att fungera på kliniken. Men det tog inte lång tid innan många började ringa och jag var tvungen då att börja boka in patienter.
Jag informerade alla som ville boka tid om att lokalen är redo men att vissa rum fortfarande renoveras och att om de vill ha tid redan nu så får ni ursäkta röran i kliniken. Ingen som bokade tider hade något emot det, utan ville bara komma och få behandling. Med stor glädje kan jag säga att det tog exakt två veckor innan jag var helt fullbokad.
Jag förstår fortfarande inte hur det är ens möjligt. Jag har inte ens börjat göra reklam eller gå ut officiellt med att vi har öppnat. Men jag har varit aktiv på sociala medier och många har följt min resa. Det underlättade mycket att få ut informationen till alla om att en ny klinik har öppnat i Eskilstuna. Men vi tar det här med sociala medier i en annan blogg.

Såhär ser behandlingsrummet ut efter byte av golv, målning av väggar, ny belysning och ny inredning.

Det samma gjorde jag med väntrummet och alla andra rum. Kommer ni ihåg hur det såg ut förut i första blogginlägget? 😀
Just nu sitter jag på kliniken och klockan är 20:34. Jag väntar på jourhjälp för att få tillbaka strömmen till lokalen. Vi fick strömavbrott när målare skulle måla ett rum och hade en olycka med en kabel. Som tur är så gick det bra och ingen fick skador. Men jag är lite stressad för att jag har patienter imorgon och jag hoppas att vi får det fixat idag.

Eluttaget som orsakade strömavbrottet. Ett litet problem bland många andra den senaste månaden, men allt löser sig till slut.
Något som irriterade mig mycket i början som nyföretagare var att det ALLTID är något problem varje dag. Problemen var allt från att det är en gömd kostnad som jag inte hade tänkt på, till att tandläkarstolen inte fungerar, renoveringen tog längre tid, något fel med lokalen och mycket annat.
Efterhand insåg jag att detta är helt normalt. Som företagare är man sällan en kavajklädd businessman som kör en Ferrari och landar på verksamheten där allting fungerar och rullar på som det ska. Utan man är vad jag kallar en ‘’katastrof lösare’’.
Jag blir inte ens irriterad längre när något går fel, eftersom jag vet att det kommer lösa sig till slut. Det har blivit mer som en vana att den dagen då allt går som det ska på kliniken, blir jag lite rädd för att jag vet att imorgon väntar mig en större katastrof.
Men det viktigaste tycker jag är att man tar en sak i taget, använder hjärnan och försöker lösa problem i lugn och ro.

Det var lite bråttom och jag hittade inte någon som kunde hjälpa mig med att möblera lagerrummet på så kort tid. Så det blev att jag mätte, designade, monterade och gjorde om lagerrummet med lite hantverk skills som jag lärde mig från Youtube. Att få allt att bli precis och ändå inte förlora utrymmen var absolut inte så lätt som det såg ut på bilden. Det tog cirka en hel dag. Men det var väldigt värt det!
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man har en bild om detta innan man startar eget, att man förväntar sig att mycket kommer att gå fel och att allt inte kan bli perfekt på en och samma dag. Man ska försöka vara lugn och inte arg för att kunna lösa problemen som uppstår på bästa sätt.
Tålamod kan jag säga att ni ska ha om ni vill starta eget. Orkar man inte ta ansvar och helst bara vill hålla på med tandvården så är det bäst att vara anställd.
Nu är klockan 22:04 och strömmen är tillbaka. En väldigt duktig kille kom in och fixade det. Nu är jag supertrött och måste hem för att sova och få energi inför imorgon. Nya utmaningar, nya äventyr och nya katastrof att lösa. Vi hörs snart igen med en ny blogg där jag tänker berätta lite mer om sociala medier och min resa i livet.
Vill ni ge tips, råd, feedback eller har frågor så får ni jättegärna kontakta mig.
Ha det så bra till nästa gång!