-Det verkar som datorn har låst sig. Det har kommit upp en ruta här på skärmen och jag kan inte ta betalt!
Jag hörde hur Catty pratade med en patient ute i receptionen. Det var tydligt att det hade uppstått ett problem.
–Jag kollar om det går att komma in på en annan dator, vänta lite bara.
Catty kom in till mig och kunde konstatera att samma ruta kom upp på mitt behandlingsrum och även på alla andra datorer vi har på kliniken.
Just det man verkligen inte vill ska hända hade hänt hos oss: serverhaveri!
Hade det varit för några år sedan hade jag troligen fått panik, men även vi födda på 60-talet börjar bli lite luttrade när det händer oväntade saker i IT-världen. Vår räddare i nöden, David Webling, är som tur är alltid bara ett telefonsamtal borta.

Det här är verkligen inget meddelande man vill ska dyka upp på skärmen när man bara är halvvägs in i arbetsdagen!
När ett stort haveri uppstår är det viktigt att man har rutiner för hur situationen ska hanteras. Varje kväll drar vi ut ”morgondagens patienter” på ett papper. Där står både telefonnummer till patienterna samt planerad behandling.
Det första vi kollade över nu var om vi skulle behöva ändra några patienter. På agendan stod cementering av en bro, några lagningar, suturborttagning, en rotbehandling och en undersökning.
Sanna, som skulle komma på undersökning senare på eftermiddagen, blev faktiskt inte alls ledsen över att vi ringde henne och avbokade tiden. Vi kunde inte ge henne en ny tid, men hon lovade och höra av sig dagen efter. Nu ville hon iväg och köpa sig en Trisslott!
Efter varje utförd behandling skrev jag ner vad jag hade gjort på ett eget papper för att senare kunde journalföra. Dagen flöt på förvånansvärt lugnt och smidigt.
Bosse tittade lägligt in just på den tiden då Sanna skulle ha varit på undersökning. Han hade en vass tand i underkäken som han behövde hjälp med. Han fick kliva rakt in i behandlingsrummet och jag slipade till lite på en kronfraktur. Just den här gången räckte det att bara tacka för hjälpen.
Vår stackars datatekniker jobbade till långt på natten med att återställa vår server. Vi kör en backup varje natt. Två timmar mitt på dagen visade sig ha försvunnit för alltid och Annika och Catty hade huvudbry med att få ihop kassadagboken när de kom tillbaka morgonen efter haveriet.
Två timmar mitt på dagen har försvunnit ur systemet. Annika och Catty får inte kassadagboken att stämma!Nu verkar allt vara i sin ordning igen och jag har lugnat ner mig. Jag funderade nämligen ett tag på om vi skulle ändra våra rutinåtgärder och dra ut ”dagens patienter” tre dagar framåt i tiden samt införskaffa en periomat så att vi kan framkalla analoga röntgenbilder om datorn kraschar.
Slutsatsen är tyvärr den att våra patienter bara blir glada och springer och köper sig ett Trisslott om vi ringer återbud på grund av serverkrasch…