Tandläkarutbildningen har de senaste åren varit en kanelbulle på jäsning. I fullsatta salar möter vi förvånade föreläsare: ”Men oj! Nu är ni lika många som vi var i början på 90-talet”.
Det är positivt att tandläkarutbildningen prioriteras ekonomiskt. Men hur följs kvaliteten på satsningen upp? Den nationella utbyggnaden kräver både mer handledning och fler patienter. Redan nu vittnas om utmaningar att rekrytera patienter med lämpliga behandlingsbehov till landets utbildningskliniker.
Allra helst ska en utbildningssatsning öka kvaliteten – inte leda till mindre handledning och svårfyllda terapikvoter. Många ser ”stordriftsfördelar”, få talar om kvalitet inom grundutbildningen.
Vårt program innehåller unika utbildningsmoment som i hög grad genomsyras av avancerad färdighetsträning under omsorgsfull handledning. Omedelbart efter examen utfärdas legitimation, kvaliteten inom grundutbildningen är därmed avgörande för kommande vårdkvalitet.
Det ger tandläkarutbildningen det kanske mest komplexa utbildningsuppdraget av samtliga högskoleutbildningar. Det är inte självklart att vi är lika ”töjbara” jämfört med andra utbildningar som också expanderat kraftfullt de senaste åren.
Vi har all anledning att känna stolthet. Odontologi är ett ämne där Sverige rankas högt internationellt, ett akademiskt OS-guld få utomstående känner till. Det kan jämföras med när ”Ingo”- the Champ knockade den amerikanska boxaren Eddie Machen inför 53 000 jublande Göteborgare på Ullevi år 1958. Odontologin i Sverige besitter än i dag en imponerande högerkrok!
Fina placeringar på rankinglistor innebär inte med automatik hög utbildningskvalitet, det skapar dock fantastiska förutsättningar. För trots att vi med stabilt fotfäste står på prispallen finns utrymme för självreflektion.
Hur säkerställs att utbildningskvaliteten består när vi blir allt fler?
Just nu utbildas troligen den största generationen tandläkare på flera decennier, ett uppdrag som jag tycker vi ska utföra riktigt bra.
Jag ser positivt på framtiden eftersom förväntningarna på utbildningen sätts högt av oss studenter. Vi är nog alla överens om att det inte är läge att fingra på kvaliteten trots att vi blir fler inom grundutbildningen. Kursenkäterna är ett utmärkt sätt att lokalt markera förbättringspotential. Vilka fler sätt kan vi hitta för att uppmärksamma goda kvalitetsansträngningar inom tandläkarutbildningen?
Några som verkligen förstår begreppet kvalitet är våra handledare och lärare. Ni som kämpar för oss. Ni som varje dag sliter med studenter. Varje dag gör ni oss till bättre nybörjare! Tack så mycket!