I våras anmälde jag hela kliniken till en kurs i Italien. Vi såg fram emot att lära oss om erosionsskador, äta gott, umgås och komma lite bort från aerosolen runt behandlingsstolen.
Jag ordnade egna flygbiljetter direkt efter att vi hade fått meddelande om att vi var antagna till kursen och vi var alla fulla av förväntan.
Så kom meddelandet från Tandläkarförbundet att kursen hade ställts in på grund av för få anmälningar. Kvar satt jag med fem flygbiljetter till Bergamo och en mycket besviken personal! Hoppsan! Efter att ha funderat i några minuter bestämde jag att vi trots allt skulle åka iväg till Italien. Vi fixar en egen kurs istället!
Det första jag gjorde var att leta rätt på en tandläkare vi kunde åka på studiebesök till. Efter närmare 25 mejl till olika tandläkare i Milanoområdet fick jag kontakt med John Barton som har sin mottagning ett stenkast från katedralen i Milano. Dit var vi hjärtligt välkomna på fredagen för att se hur han arbetade och sedan skulle vi ut och ta en aperitivo.
Jag hittade sedan ett jättemysigt familjehotell i Citta Alta i Bergamo där vi blev bemötta som gamla goda vänner. Mario och hans fru tog så väl hand om oss på ”La Valetta”. Vi fick sitta i ett eget rum och kunde ostörda diskutera rutiner, ha klinikmöte och gå genom hur vi skulle kunna förbättra oss. Det blev tre dagar med brain storm varvat med god mat, trevliga promenader och lite shopping.
Vårt studiebesök hos John Barton i Milano var en riktig höjdare. John berättade om tandvården i Italien. Där rotfyller de flesta tandläkare alla tänder som ska kronförses. John är engelsman och har arbetat i USA, Saudiarabien och nu 21 år i Italien. Rent kliniskt jobbar han i stort sett som vi gör i Skandinavien. Sedan fem år tillbaka arbetar han mycket med en ortodontiplastskena som används dygnet runt. Han visade oss mängder med olika fall innan han bjöd med oss till sin favoritbar och vi avslutade dagen tillsammans med hans trevliga personal över en aperitivo.
För oss på kliniken var det en riktig positiv och annorlunda resa. Att umgås nära, bara med varandra, skratta, prata och diskutera i grupp stärker gemenskapen. Vi har satt upp nya mål och jobbat vidare med våra idéer. Vi delade upp olika ansvarsområden på kliniken där alla har fått tydliga uppgifter att ta hand om som till exempel vem som sköter diskmaskinen och vem som tar hand om autoklaven. Nu hade vi tid att tänka igenom vad som behövs för att få vardagen att fungera lättare och bättre. Alla hade idéer och goda förslag på åtgärder.
Väl hemma igen har vi blivit jättenoggranna med att kolla upp att vi har rätt telefonnummer till alla vi behandlar. Ny telefonsvarare är inköpt likaså nytt kylskåp och vi har börjat prenumerera på en lokaltidning i stället för en av skvallertidningarna. Min kollega har numrerat alla high speed och lågvarvsvinkelstycken så vi har koll på vilka borrmaskiner som skickas in för reparationer. Även ett antal läsglasögon finns numera vid betalterminalen så våra patienter kan se vad de trycker in för pinkod när de betalar.
Det blev en annorlunda resa men en riktig bra och stärkande resa för gemenskapen och för oss som grupp.
Tyvärr ser jag att erosionsskadorna hos mina patienter ökar men tills kursen blir av fortsätter jag väl att intensivlacka med fluorlack, göra patienterna uppmärksamma på skadorna och försöka hitta orsakerna till dem samt att lägga på komposit på alla cuppings.
Flera goda råd tas emot med tack!