Annons

Annons

Karriär & porträtt 2024-03-19

Tandläkare med hjärtat i Sápmi

Det är den 6 februari, samernas national­dag, och Eva-Karin Andersson kommer till jobbet på kliniken i Umeå i sin samiska dräkt. I bakgrunden syns tandsköterskan Linda Nygren.

Foto samtliga bilder: Johan Gunséus

Tandläkare i den tätbefolkade kuststaden – renägare på det stillsamma fjället. Eva-Karin Andersson växlar mellan två världar, och för stolt vidare sitt samiska arv.

Den långsamma gryningen har gått över i ljusan dag, och ett vidsträckt skogs- och fjällandskap sträcker ut sig längs riksväg 95 som binder samman Västerbottens och Norrbottens vackra vinterlandskap. Det har gått nästan fyra timmar sedan 33-åriga tandläkaren Eva-Karin Andersson lämnade sin lägenhet i Umeå för att köra i riktning mot det gamla gruvsamhället Laisvall i hjärtat av Sápmi, samernas land. Eva-Karin är på väg hem till familjen, en resa som hon gör nästan varje gång hon har ett par dagar ledigt.

– Ja, eller egentligen är jag aldrig ledig, säger Eva-Karin med ett vänligt skratt.

– När mina kollegor åker utomlands, på skidsemester eller till stranden styr jag kosan hemåt för att, om väder och vind tillåter, hjälpa till med familjens renhjord. Varje årstid finns mycket att göra, men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

– Det är svårt att beskriva lyckan som jag känner inombords när jag återvänder till min barndoms fjäll.

Sedan årtusenden har samerna, Eva-Karins ursprung på hennes framlidna fars sida, levt och livnärt sig på renskötsel i Laisdalen och i andra vidsträckta fjäll- och skogsområden i det väldiga Sápmi. I Laisvall träffade pappa Ivar den som skulle komma att bli Eva-Karins mor, Gun, vars familj hade lämnat orten Byske utanför ­Skellefteå för att arbeta i Laisvalls blymalm­gruva, då Europas största blygruva.

När hon har ett par dagar ledigt kör Eva-Karin de 35 milen från Umeå till familjen och ­renhjorden i Laisvall.

– Det var inget motstånd till att de blev tillsammans, men mammas familj tyckte att det hade varit bättre om hon hade skaffat en karl som hade ett vanligt jobb i gruvan och var hemma mer.

– Pappa kom från en samisk renskötarfamilj och var borta mycket till fjälls, vilket gjorde att mamma fick sköta hushållet själv. Samtidigt har hon alltid älskat det samiska livet, kulturen och traditionerna, och följde med pappa så ofta hon kunde.

Eva-Karin berättar att det var när hennes pappa hjälpte änkan Siri, gift med en avlägsen släkting, med skötseln av hennes renhjord som han insåg att även hans framtid fanns i rennäringen. Han fick så småningom möjlighet att bygga upp en egen hjord och renmärke, som Eva-Karin och hennes storebror Nils-Gustav hjälpte till att sköta under skollov och lediga dagar.

– Pappa gick bort för några år sedan och det är mycket känslor som dyker upp när jag minns tillbaka. Vår stora guldstund tillsammans var på våren när vi stödutfodrade kalvarna i hagen efter en hård vinter. Det var en speciell stund som han och jag delade.

– Samtidigt finns en annan sida av rennäringen, med mycket slit och uppoffringar, där du kämpar för hjordens överlevnad. Pappa var mån om att vi skulle utbilda oss och ha möjlighet att välja en annan väg om vi önskade. När han dog valde min bror att ta över hjorden.

Eva-Karin Anderson har gått från att vara rädd för tandläkaren till att trivas väldigt bra i yrket.

Eva-Karin flyttade ut till kusten, till den stora staden Ubmeje (Umeå), nästan 40 mil från Laisvall, där hon påbörjade studier på biomedicinprogrammet vid Umeå universitet. Efter ett års studier kände hon att biomedicin inte var rätt val, samtidigt som hon hade fått upp ögonen för universitetets tandläkarprogram.

– Eftersom jag var livrädd för tandläkaren när jag var liten tog det lite tid innan jag förstod att det var i tandläkaryrket som min framtid fanns, men när jag började programmet kände jag direkt att jag hade valt rätt.

– Att jag var rädd för tandläkaren hade flera orsaker. Mamma hade mindre goda erfarenheter av tandläkaren sedan hon var liten, och den känslan smittade av sig. Sen hade jag och min bror en gömma med godsaker som mamma inte visste om, och det var inte roligt att gå till tand­läkaren med hål i tänderna.

Till vardags bär Eva-Karin ett halsband med den samiska symbolen komsekula.

Även om Eva-Karin är stolt över sitt samiska ursprung var det inget som hon hade behov av att lyfta fram på egen hand och diskutera med studiekamraterna under tandläkarutbildningen. Hennes närmaste vänner visste om hennes bakgrund eftersom hon vid varje lov och längre ledighet åkte hem för att hjälpa till med rennäringen. Resten av klassen förstod det på examensdagen när hon dagen till ära klädde sig i kolt – den traditionella samiska dräkten som bärs vid högtidliga tillfällen.

– Några blev förvånade och lite nyfikna. Även här uppe är det många som inte vet så mycket om oss samer. Det går inte heller att se på mig att jag har samiskt ursprung, annat än att jag är lite kort.

– Det skulle väl i så fall vara att jag fortfarande är lite vilsen i den stora staden trots att jag har bott i Umeå i över tio år nu. Jag kan också fortfarande känna att stadens tempo är lite mer högt och stressigt än vad min kropp är gjord för.

Under utbildningen sommarjobbade hon vid folktandvården i Arjeplog, samma tandvårds­klinik som hon hade blivit kallad till som barn, men när studierna var färdiga fanns ingen ledig tjänst på kliniken. Första arbetsplatsen som nyexaminerad tandläkare blev i stället en av folktandvårdens kliniker i Umeå där Eva-Karin jobbade i tre år innan hon tog steget över till en privat kedja i Umeå.

– Jag trivs jättebra här. Sen är tandläkaryrket fantastiskt på så sätt att du får arbeta praktiskt med tandvård och samtidigt jobba med människor. Jag älskar att arbeta med människor, säger Eva-Karin.

Folkgruppen samer möts inte alltid med samma respekt och kärlek. I Sverige finns en omfattande myndighetsdokumentation med vittnesmål av kränkande behandling, våld, rasism, särbehandling och diskriminering i både dåtid och nutid mot det samiska folket. Men Eva-Karin upplever inte att hon har blivit utsatt för kränkningar och rasism vare sig under uppväxten i Laisvall, under tandläkarutbildningen, eller i sitt arbete som tandläkare.

– På jobbet bär jag ofta ett halsband med den samiska skyddssymbolen komsekula, och de patienter som känner igen symbolen förstår mitt ursprung. Frågar någon så berättar jag gärna. Många hör också på min dialekt att jag är norr­ifrån, men jag har aldrig känt mig utsatt eller kränkt på jobbet.

– Däremot har jag genom åren hamnat i andra sociala sammanhang där jag har hört kränkande åsikter om samer och då har jag ofta, av ren försvarsmekanism, valt att inte öppna mig och ta en diskussion med personen.

Eva-Karin Andersson har ett eget renmärke, och hennes renar sköts om och ingår i brodern Nils-Gustavs renhjord.

Eva-Karin ­Andersson

Ålder: 33 år.

 

Familj: Mamma och storebror med familj.

 

Bor: Umeå, Västerbotten. Uppväxt i Laisvall, Norrbotten.

 

Arbetar: Tandläkare vid Smile ­Tandvård Umeå.

 

Utbildning: Tandläkarprogrammet vid Umeå universitet.

Eva-Karin försöker så ofta det är möjligt stötta familjen i rennäringens uråldriga årshjul. Änkan Siri, som kom att bli som en extrafarmor i familjen, valde att i samband med sin bortgång testamentera sitt renmärke till Ivar, som senare gav det till Eva-Karin. Renarna med Eva-Karins renmärke sköts om och ingår i hennes brors hjord. Före vintern vaccinerades renarna och flyttades från fjället ner till vinterbetesmarkerna vid kusten. En sträcka på nästan 30 mil.

– Förr använde renskötarna skidor, det kunde ta flera veckor beroende på vädret, men för att inte slita för mycket på renarna brukar vi numera frakta dem med lastbil stora delar av sträckan. Under vintern är det viktigt att hålla ihop hjorden och stödutfodra vid behov.

Under våren är det dags att föra hjorden tillbaka till fjällsamebyns marker. Förr i tiden passerade samerna utan problem över frusna ­sjöar och åar, men mildare vintrar gör att det är allt mer riskabelt. Dessutom hotas flera traditionella leder och betesmarker av olika former av mark­exploa­tering som renskötarna får lägga mycket tid och resurser på att bestrida.
– Djuren kan också drabbas av sjukdomar och bli attackerade av björn, kungsörn eller järv. På sommaren är det dags för kalvmärkning och på hösten är det slakt. Då samlas vi och firar med en stor gryta nykokt renkött och blodpalt.

– Vid sådana tillfällen blir det väldigt påtagligt att man är en del av något större – den samiska gemenskapen, berättar Eva-Karin.

Det samiska arvet
  • Eva-Karin och hennes storebror har varsitt renmärke.
  • Pappan gick i nomadskola, en skola för barn till renskötande och kringflyttande samer som fanns kvar fram till 1962.
  • Eva-Karin fick aldrig möjlighet att läsa samiska som minoritetsspråk i grundskolan och gymnasiet, men förstår en hel del samiska och kan flera samiska termer som har använts inom rennäringen.
  • Hon bär ett halsband med symbolen komsekula till vardags och den traditionella samedräkten kolt vid högtider.

Upptäck mer