Att ändra beteende

Krönika 13 feb 2020
Dela artikeln

Patientinformation är en utmaning. Inte sällan tror vi att budskapet nått mottagaren, men i verkligheten har myntet stannat alltför tidigt. Under mina tandläkarstudier kallades samtliga helprotespatienter för en femårskontroll. En patient minns jag speciellt. På frågan hur ofta han tog ut och borstade proteserna svarade han förvånat: Går de att ta ut?

Många organisationer erbjuder patienter färgglada broschyrer. Men endast en broschyr i handen förändrar sällan ett beteende. För vuxna med en oral sjukdom eller förhöjd sjukdomsrisk har standardiserad rådgivning om kost eller munhygien ingen effekt på beteendet*.

*   Nationella riktlinjer för vuxentandvård, Socialstyrelsen.

Text: Thomas Jacobsen

Dela artikeln
Thomas Jacobsen
Thomas Jacobsen
Allmäntandläkare, odont dr. Arbetar med forskning och utveckling hos Folktandvården Västra Götaland. Adjungerad lektor vid kariologen, Göteborgs universitet.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch