Den känsliga priskonkurrensen

Krönika 24 maj 2012
Dela artikeln

En gång för några år sedan nåddes Tandläkarförbundets ledning av en bön från sina danska kolleger: kan ni se till att skånska tandläkare slutar marknadsföra sina tjänster med prisargument till danska patienter?

Det var egentligen inte en fråga, snarare en uppmaning. Annonserna med prisuppgifter retade de danska tandläkarna eftersom deras patienter lockades över sundet för billigare tandvård samtidigt som danska tandläkare var förhindrade att annonsera sina priser.

Det var naturligtvis inte möjligt för Tandläkarförbundets ledning att ingripa och saken dog ut, så vitt jag vet. Men priskonkurrens har fortsatt att vara en känslig sak; ett tag talades det mycket om att svenska tandläkare skulle få uppleva konkurrens från kliniker i Baltikum och östra Europa och här hemma från så kallade lågpriskliniker. Tandvårdsturismen verkar inte ha påverkat svensk tandvård, vilket däremot lågprisklinikerna kan ha gjort på marginalen, trots att ingen sade sig frukta dem när de dök upp.

Även prisjämförelser i allmänhet har på sina håll i tandvården varit svåra att acceptera. I det här numret berättar vi om prisportalen som först skulle härbärgeras av Försäkringskassan – det försöket lades ner – och sedan togs över av det som en gång var Sjukvårdsupplysningen, i dag kallad 1177.se (sidan 20). Det har varit trögt att få med tandvården, kanske främst av praktiska skäl, men också eftersom det skulle vara fel att jämföra pris om man inte också får en möjlighet att jämföra kvalitet på tandvården.

Men det är inte självklart att ett högt pris automatiskt beror på hög kvalitet och att ett lågt pris speglar låg kvalitet. Det stämmer inte i fråga om varor och tjänster i allmänhet och säkert inte heller i fråga om vård.

I det här numret berättar vi om ett exempel på den »illojala« konkurrens som tandläkare i Arizona upplever från kolleger på andra sidan den mexikanska gränsen. Där kan man verkligen tala om tandvårdsturism till lågpriskliniker. Läs om amerikanska pensionärer som shoppar tandvård i världens tandläkartätaste kvarter på sidan 12!

 

Text: Christina Mörk, chefredaktör

Dela artikeln
Christina Mörk, chefredaktör
Christina Mörk, chefredaktör
Journalist. Chefredaktör och ansvarig utgivare för Tandläkartidningen till och med 31 maj 2013.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören..: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch