Det dunkla kvalitetsbegreppet

Krönika 27 jun 2011
Dela artikeln

Jag stannade till vid den lilla butiken på 9 St James’s street, inte långt ifrån Piccadilly Circus. John Lobb Bootmaker har tillverkat exklusiva skor för en begränsad kundkrets sedan 1866. Möjligen kan priset avskräcka även den mest bonusstinne börsmäklare. 2 620 £ för ett par herrskor.

För den summan skulle vi kunna köpa 30–50 par mer normala skor eller eventuellt en begagnad bil. Tillverkar Lobb skor med högsta kvalitet? Håller de betydligt längre än fabrikstillverkade skor? Är de 30–50 gånger bekvämare eller motiveras prisskillnaden av mervärdet att vara kund i samma butik som den engelska drottningen? Vi kan bara spekulera.

Kvalitet är inte ett absolut utan ett relativt begrepp som ofta kopplas till kundens förväntningar. Söker man med Google på kvalitet och tandvård får man cirka 250 000 träff ar. Många kliniker säger sig erbjuda tandvård av högsta kvalitet. Är det provocerande att undra hur de kommit fram till denna slutsats?
Kvalitet saknar innebörd om det inte går att mäta. Vi måste kunna skilja på floskler och fakta. Dessutom finns utrymme för värderingar. Vad lägger vi, eller kanske snarare kunden, in i begreppet kvalitet?

Någon har definierat en teaterrecension som en alldeles korrekt beskrivning av en persons upplevelse av en föreställning. Det är inte ovanligt att tolkning av kvalitet varierar mellan olika individer. Ska vi utföra seriösa jämförelser måste vi ha ett gemensamt synsätt.

Socialstyrelsen publicerade nyligen nationella riktlinjer för vuxentandvården. I samband med det arbetet presenterades även 50 indikatorer för god tandvård. Exempelvis: Vilken är 5årsöverlevnaden på dina rotbehandlingar? Hur stor andel av dina parodontitpatienter blir friska efter behandling? Men det räcker inte med att enas om indikatorer. Vi måste också diskutera vad som är god kvalitet.

Vilken effekt förväntar sig vi och våra patienter att behandlingen ska ha? Hur ofta är det rimligt att vi lyckas? Den moderna konsumenten ställer krav på fakta kring kvalitet och söker aktivt information. Antalet platser på internet som sammanfattar och presenterar produkttester ökar. Tandvård kommer inte att kunna stå utanför denna utveckling.

Vi måste bli tydligare i kommunikationen av vårdens eff ekter. Frågan är annars vem som ska beskriva vårdkvaliteten i din mottagning.
Du själv eller en anonym skribent på ett nätforum?

Text: Thomas Jacobsen

Dela artikeln
Thomas Jacobsen
Thomas Jacobsen
Allmäntandläkare, odont dr. Arbetar med forskning och utveckling hos Folktandvården Västra Götaland. Adjungerad lektor vid kariologen, Göteborgs universitet.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Just nu uppdaterar vi systemet. Om problemen med inloggning kvarstår om ett dygn, kontakta webbredaktören..: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch