Följ rapporterna om patientklagomålen

Krönika 18 okt 2012
Dela artikeln

Jag hoppas att du har upptäckt avdelningen Socialstyrelsen/patientklagomål i Tandläkartidningen. Där berättar vi hur Socialstyrelsen bedömer anmälningar om fel som enligt patienter ska ha begåtts i tandvården, den hantering som Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) skötte tidigare.

Tandläkartidningens bevakning av var myndigheterna drar gränsen mellan acceptabla och oacceptabla misstag i vården har en rätt lång historia.

För många år sedan fick jag som ny chefredaktör på Tandläkartidningen ett samtal från en försynt tjänsteman hos HSAN. Han berättade att han sporadiskt brukade förse Tandläkartidningen med korta referat av tandläkarärenden som han tyckte var tänkvärda. Var jag intresserad av ett referat?

Oförberedd som jag var tackade jag i hastigheten ja. När jag samlade ihop mig insåg jag att en anställd på myndigheten varken var rätt person att välja ut ärenden eller förse tidningen med sammanfattningar, hur korrekt han än må ha utfört uppdraget.

Nej, det gick inte an. Ganska snart fick vi igång den regelbundna bevakningen av HSAN:s beslut, skött av en av tidningens journalister. Och så har det fortsatt till i mars 2011 då vi publicerade den sista artikeln under vinjetten Ansvarsärenden, enligt flera undersökningar det mest lästa inslaget i Tandläkartidningen.

När HSAN:s uppgift för ett par år sedan begränsades till att gälla begäran om prövotid och delegitimering tog Socialstyrelsen över hanteringen av patienters klagomål på vården – med påföljd att det blev stopp i systemet i väntan på att Socialstyrelsens tjänstemän skulle komma ikapp jobbet med gamla och nya ärenden. En, i det allmänna kaoset, liten effekt var att Tandläkartidningen inte längre hade tillgång till några fall att publicera. Men bara tillfälligt; nu är det hela igång igen, vi tar del av besluten, sammanfattar och publicerar dem. I det här numret gäller det ett fall av åsidosatt patientsäkerhet och ett om bristande uppföljning av en ortodontipatient. Du hittar dem på sidorna 21 och 24. Och på sidan 16 ställer vi frågan: Hur har det gått med de hårdare tag som Socialstyrelsen lovade använda mot yrkesutövare i vården som missköter sig?

 

Text: Christina Mörk, chefredaktör

Dela artikeln
Christina Mörk, chefredaktör
Christina Mörk, chefredaktör
Journalist. Chefredaktör och ansvarig utgivare för Tandläkartidningen till och med 31 maj 2013.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören..: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch