I stormens öga

Krönika 24 jan 2019
Dela artikeln

En stormvind kom in i mitt liv, eller rättare sagt in på vår inglasade balkong. Med minst 25 sekundmeter i byarna och med en beslutsam uthållighet lyckades Alfrida till sist gnaga sönder glasskivornas spärrar så att glaspartierna sprack och skallrande stod och slog i vinden.

Det kunde gått illa. När jag mitt i natten stod där på balkongen och försökte förankra och tejpa så gott det gick, såg jag framför mig hur glaset yrde ner över parkeringens bilar och in på grannarnas balkonger. På småtimmarna i en mörk vinterstorm är det svårt att inte dras med i katastroftankar, men som tur var förverkligades inte farhågorna.

Dagen efter kontaktade jag firman som installerat glasväggarna för att få hjälp. På hemsidan erbjöds jag via en glad liten symbol att chatta direkt, eller så kunde jag fylla i mitt
telefonnummer och bli uppringd ”inom 57 sekunder”, som det stod.

Jag valde det senare alternativet, och genast började ett litet räkneverk i hörnet på sidan nedräkningen. Toppen, så fiffigt! Sen hände inget. Förrän i dag, tolv dagar senare, då det ringer en artig person från företaget och säger: ”Du har ringt oss? Hur kan vi hjälpa till?”

Vid det här laget är skadan redan besiktigad, glasskivan kontrollmätt och reparationen inplanerad via ett gammalmodigt växeltelefonnummer som stod längst ner på företagets hemsida, med små svaga bokstäver.

Det slår mig hur mycket som blivit lite trögare och lite omständligare i digitaliseringens spår. Allt mindre kan göras utan användarkonton och inloggningar som bildar digitala gärdsgårdar som måste forceras innan man når fram med sin order, sitt klagomål eller sin fråga.

Lösenorden blir krångligare och allt omöjligare att komma ihåg i takt med att gärdsgårdarna förses med låsta grindar för att stoppa attacker av oönskade gärdsgårdsklättrare från att kapa min beställning av kaffekapslar eller beställa varor i mitt namn från konstiga sajter i Kina. Och visst är det obehagligt när klädsajtens bild på kappan du just klickade på dyker upp som banner när du nästa gång kollar ditt Instagramflöde?

På tal om det så byter vi nu inloggningssystem, för din säkerhet, och frångår personnumren. I stället blir det prenumerantnumret som blir din ingång till det låsta materialet på tandlakartidningen.se. Du hittar det på tidningens plastomslag, och även i nyhetsbrevet som vi försett med ditt prenumerantnummer. Men enklast är förstås att bläddra vidare i detta första nummer för i år. God fortsättning!

Text: Hilda Zollitsch

Dela artikeln
Hilda Zollitsch
Hilda Zollitsch
Tandläkare och journalist. Chefredaktör och ansvarig utgivare för Tandläkartidningen sedan 2016. Det här är en personlig krönika. Åsikterna är mina och speglar inte nödvändigtvis Tandläkarförbundets ståndpunkter.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in, kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch