Kund eller patient?

Krönika 29 sep 2016
Dela artikeln

Var nyligen på studiebesök på en nyöppnad klinik.

En imponerande miljö på många sätt. Det ger säkert stora möjligheter, både för god affärsverksamhet och bra vård.

Läser en broschyr om verksamheten och hakar upp mig på begreppet ”kund”.

Det goda med ”kund” är att det står för att vederbörande är ”känd”, kanske till och med ”välkänd”. Gott så.

Men det signalerar också att det rör sig om en affärsförbindelse. Kunden köper. Tandvården säljer.

En annan tänkbar term skulle ha varit ”patient”.

Jodå, det står för ”tålmodig”. Men det betyder också att det finns en relation där vård är det primära.

Vård i första hand, alltså. Affärsverksamheten är en följd av vården.

Lek med ord?

Javisst, men ibland också en djupare mening.

Text: Björn Klinge

Dela artikeln
Björn Klinge
Björn Klinge
Parodontolog, odont dr. och professor i parodontologi vid odontologiska fakulteten, Malmö högskola samt professor vid Karolinska Institutet. Har en lång rad offentliga och föreningsuppdrag.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch