När gränsen flyttas

Krönika 14 mar 2013
Dela artikeln

I förra numret skrev vi om tillgång och efterfrågan på tandläkare. Är det brist eller balans på tandläkarnas arbetsmarknad? var frågan vi ställde.

Svaret var att det är närmare balans nu än på länge, och att orter i framför allt glesbygd där det fortfarande fattas tandläkare fyller på med kolleger från andra länder.

I Dalarna visade det sig vara portugiser som räddar de mindre klinikerna. I det här numret möter vi en av dem: Raquel Assunção som har flyttat från Porto i norra Portugal till Hedemora i södra Dalarna.

Det kanske inte är nödvändigt, men jag skäms lite över att jag har sett mer av Porto än av Hedemora, som jag i stort sett bara har skymtat genom tågfönster. Men det får mig ändå att förstå hur det kan ha känts att komma från den kuperade gamla staden vid Duoroflodens mynning vid Atlanten till lilla Hedemora en mörk och kall novemberdag.

I reportaget berättar Raquel Assunção om mötet med sin nya arbetsort, med språket, de svenska fikarasterna och lördagens enorma lösgodispåsar. Nu hoppas hennes arbetsgivare att hon, om hon skulle välja att återvända till Porto efter de kontrakterade tre åren, blir en god ambassadör för den svenska folktandvården som arbetsplats.

Vad man får påstå i reklam är reglerat i marknadsföringslagen. Vad man bör säga kan vara en helt annan sak, särkskilt när man säljer vårdtjänster.

På sidan 34 berättar ordföranden i läkarnas etik- och ansvarsråd vad Läkarförbundet tycker är oacceptabelt i fråga om marknadsföring.

Tandläkarförbundets etiska riktlinjer innehåller inget om reklam – i dag, ska jag kanske tillägga.

På en marknad där kundernas/patienternas intresse ständigt ökar för kosmetiska behandlingar, oavsett vilken kroppsdel det gäller, blir det allt naturligare för den som säljer dessa tjänster att använda samma språk, bildlösningar och argument som annan försäljning av kosmetiska produkter.

Och så har gränsen för god ton flyttats. Varpå man förstås riskerar att bli betraktad som vilken försäljare som helst.

Vad det gör med förtroendet för yrkeskåren är kanske något för fler än läkare att fundera över.

Text: Christina Mörk, chefredaktör

Dela artikeln
Christina Mörk, chefredaktör
Christina Mörk, chefredaktör
Journalist. Chefredaktör och ansvarig utgivare för Tandläkartidningen till och med 31 maj 2013.

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch