Annons

Annons

”Man lär sig mest av sina misstag”

Älska det du gör. Var passionerad och entusiastisk. Och lär dig av dina misstag. Det råder David Winkler, ordförande i International Federation of Esthetic Dentistry.

David Winkler har varit i Sverige för att föreläsa om estetik och etik i samband med årets odontologiska riksstämma.
– Jag är en duktig tandläkare, ingen världsstjärna. Men det finns ingen som är mer engagerad än jag är – och folk säger att jag har det bästa nätverket inom estetisk tandvård, berättar han.
Meritlistan är lång. David Winkler är ordförande i International Federation of Esthetic Dentistry. Han har tidigare varit ordförande i British Academy of Aesthetic Dentistry och European Academy of Esthetic Dentistry. Längre tillbaka var han med och bildade Scandinavian Academy of Esthetic Dentistry (SAED) och blev organisationens förste ordförande.
Förutom föreningsmänniska är David Winkler i dag privattandläkare utanför London. Praktiken ligger i Windsor, ett stenkast från floden Themsen och med utsikt över Storbritanniens största slott. Där jobbar han sex dagar i veckan tillsammans med sin nuvarande fru, som är verksamhetsledare.

Började med tandteknik

Han föddes i USA men flyttade som ung vuxen till Danmark.
David Winklers pappa var tandläkare, men enligt David var han en dålig tandläkare som hatade sitt jobb.
– Jag bestämde mig för att jag skulle brinna för det jag gjorde.
Tandvårdsbanan inleddes med tre års arbete på ett tandtekniskt laboratorium i Danmark. Sedan gick han tandläkarutbildningen i Köpenhamn och legitimerades 1983.
Han träffade sin första fru, också tandläkare, under utbildningstiden. Äldsta dottern föddes innan de hade studerat klart.
– Hon blev klassens maskot, berättar han.
Familjen flyttade till fruns hemtrakter på landsbygden i sydvästra Danmark och där arbetade han i många år innan han flyttade till England.

Undervisade om nya tekniker

Vid sidan om det kliniska arbetet började David Winkler tidigt hålla föredrag och lära ut nya estetiska tekniker. Starten var en kurs om bonding i Liechtenstein i mitten av 1980-talet. Han och några danska kolleger som var med på kursen blev eld och lågor och bildade ett konsultföretag.
Ett par år senare var han på ett symposium om keramiska material i Paris och mötte John McLean, brittisk innovatör och föregångare inom odontologisk materiallära.
– John blev min mentor och livslång vän och öppnade den odontologiska världen för mig, berättar han.
David började resa runt på konferenser någon gång i månaden för att träffa människor och lära sig om nya material och metoder. Han ifrågasatte experterna och ställde ofta frågor.
– Jag vet inte hur jag ska säga det utan att säga det. Många föreläsare får betalt av tillverkare för att marknadsföra produkter.

Tandvårdens Woody Allen

Själv tar han betalt från olika företag för att ersätta förlorad inkomst i samband med föredrag som han håller.
– Men jag tillåter aldrig företag att godkänna föreläsningarna i förväg. Om de inte gillar det jag har att säga behöver de inte anlita mig igen.
David Winkler kallar sig för tandvårdens Woody Allen. De har samma sorts humor och liksom filmregissören är han jude från New York.
En annan likhet är att han gillar att provocera – det får folk att ifrågasätta, menar han.
När han håller föredrag är han gärna självkritisk och visar upp det som har gått snett.
– Man lär sig mest av sina misstag. Det ger mer att fundera över varför något inte gick som planerat än att titta på lyckade behandlingar.
– De som påstår att de alltid lyckas ljuger.

Skippa jantelagen

Han råder alla att skaffa sig en bra kamera och ta före- och efterbilder på alla behandlingar.
– Det går inte att utvärdera behandlingar som du inte har dokumenterat.
Jantelagen har David inget till övers för. Eller som han själv uttrycker det: ”Fuck jantelagen.”
– Behåll passionen för det du gör. Acceptera inte det medelmåttiga.
David Winkler talar klarspråk om estetik och etik. Han förespråkar nödvändig tandvård, inte överbehandling.
– Bara för att vi kan göra någonting betyder det inte att vi bör göra det, säger han.

Laga inte om det inte är sönder

Om patienten inte är missnöjd med sitt utseende är det till exempel oetiskt för tandläkaren att rekommendera skalfasader och inlägg i hela munnen.
– Hur många patienter behöver 28 onlays?
Han har en generell regel:
– If it ain’t broke, don’t fix it. (Om det inte är sönder, laga det inte.)
Rätt behandling kan variera mellan patienter med samma behov. Det gäller att hitta något som löser patientens objektiva behov och uppfyller deras subjektiva önskemål till ett pris som de har råd med.
På riksstämman visade David Winkler exempel på både lyckade och misslyckade behandlingar. Bland annat handlade det om detaljerna: preparation, hantering av mjukvävnad, provisorier, avtryck och cementering.

Upptäck mer