”Lyssna mer än ni pratar”
Motiverande samtal står på schemat för studenterna som går fjärde terminen på tandläkarutbildningen i Malmö. Gabriella Braathen (till höger) håller ett motiverande samtal med kurskamraten Sara Öhlén.

”Lyssna mer än ni pratar”

23 maj 2013
Dela artikeln
– Ni har två öron och en mun. Det är för att ni ska lyssna dubbelt så mycket som ni ska prata i mötet med patienten, säger Björn Axtelius, professor i samhällsodontologi vid Tandvårdshögskolan i Malmö.

Tandvården ska bli bättre på att få patienten att fundera över hur livsstilen påverkar hälsan. Beteendemedicinsk prevention och behandling, till exempel motiverande samtal, rekommenderas i Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vuxentandvård. Därför har föreläsningar och övningar om motiverande samtal införts i tandläkarutbildningen i Malmö.
Studenter som går fjärde terminen på tandläkarutbildningen i Malmö övar metoden. Inför övningen föreläser Björn Axtelius om grundläggande principer för
beteendemedicinsk prevention och behandling.

– Bli inte »lösningsnödig«, varnar Björn Axtelius.

– Det är viktigt att inte pressa fram en lösning för tidigt. Då är det risk att patienten säger något som du vill höra, men känner motstånd mot förändringen.

Undvik generella råd

Studenterna ska också undvika att ge generella råd.

– Att ge råd är ett sätt att lösa ångesten du känner när det blir tyst.

Men för att få fram en varaktig beteendeförändring är det bättre att vänta ut patientens egna förslag.

– Patienten måste hitta motivationen inom sig själv, annars blir förändringen flyktig, säger han.

Studenterna får öva kontraktsfasen i motiverande samtal utifrån något beteende som de själva vill förändra. Det börjar med att upprätta en vårdinriktad relation. Med öppna frågor låter de “patienten” beskriva sin situation.

– Försök bekräfta patientens tankar kring sitt beteende, råder Björn Axtelius.

– Om ni inte kan hålla med, säg »jag hör vad du säger«. Undvik att rätta patienten. Upprepa i stället det patienten har sagt.

Tillsammans ska tandläkaren och patienten komma fram till ett gemensamt mål för besöket och för efterföljande behandling.

Knep att minnas

Björn Axtelius lär ut ett knep för att komma ihåg hur man praktiskt går tillväga – akronymen “Börs”. Studenterna ska:

  • Bekräfta patienten
  • ställa Öppna frågor
  • lyssna Reflektivt, återspegla det patienten berättar och sedan
  • Sammanfatta det patienten har sagt.

Till hösten lär sig studenterna mer om beteendemedicinsk prevention och behandling vid tre tillfällen. Kartläggning av sjukdomsorsaker och hur man diskuterar förändringar i relation till sjukdomen tas upp, bland annat. Studenterna ska också tillämpa de nya kunskaperna på sina patienter. För att kunna utvärdera studenternas kompetensutveckling fyller både studenterna och patienterna i enkäter före och efter kursmomentet.

[slideshow]

 

Text: Janet Suslick

Foton/Illustrationer: Foto: Jenny Leyman

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch