I dag finns ett program för intervall för kallelser, men detta behöver enligt verksamhetschef Kerstin Gustafsson stramas upp.
– Vi har arbetat med detta i flera år, men det tar tid att få genomslag för förändringarna i hela organisationen, säger hon.
Barn och ungdomar med sämre tandhälsa har hittills kallats för kontroll varje år, och så ska det bli även i fortsättningen, men de som har god oral hälsa kommer fortsättningsvis att kallas i intervallet 18-24 månader.
Men även kallelseintervallet för vuxna kommer att stramas upp.
– Intervallen ska bli tätare för dem som har sämre tandhälsa. Det handlar om att satsa våra resurser där de behövs bäst, förklarar Kerstin Gustafsson.
Annons
Annons