Frivilligt att anmäla priser till ny jämförelsetjänst

10 nov 2011
Dela artikeln
Patienter och konkurrenter kan jämföra tandvårdens priser via en ny jämförelsetjänst som finns på nätet i januari.

I slutet av november i år kan tandvården anmäla sina priser till den nya webbaserade prisjämförelsetjänsten. Men det är frivilligt.

Tandläkare kommer inte längre att vara skyldiga enligt lag att anmäla sina priser för att stärka patienternas ställning på tandvårdsmarknaden. Det framgår av regeringens proposition 2011/12:7.

Prisjämförelsetjänsten kommer att finnas på www.1177.se, en omfattande webbplats med råd och information om vården, inklusive tandvården.

Webbplatsens namn syftar på telefonnumret 1177, som går till sjukvårdsrådgivningen. Bakom 1177.se och prisjämförelsetjänsten står Inera AB. Inera ägs gemensamt av landets landsting och regioner och utvecklar IT-stöd för vården.

Kostar en slant

För att vara med i prisjämförelsetjänsten måste man registrera sig i en elektronisk hälsokatalog som tidigare hette Hälso- och sjukvårdens adressregister (HSA). De flesta landsting är registrerade, och därmed folktandvården på de flesta håll.

Övriga vårdgivare kan registrera sig genom företaget Svensk e-identitet eller Inera, som börjar erbjuda registrering i november. De kommersiella alternativen kostar några tusenlappar om året.

Ett alternativ för större privata vårdgivare är att göra en egen anslutning till den elektroniska hälsokatalogen, men det är relativt omständligt, berättar Ebba Henning Planck, projektledare för jämförelsetjänsten.

När man väl är registrerad i den elektroniska hälsokatalogen kan man lägga in sina priser i jämförelsetjänsten.

Ett sätt att synas

Varför ska tandläkare anmäla sig till tjänsten?

– Det är ett sätt att synas. I prisjämförelsetjänster som Pricerunner och Prisjakt vill även dyra företag vara med, säger Ebba Henning Planck.

Vårdgivare får minihemsidor och blir sökbara på Google. De kan visa upp sina kontaktuppgifter, priser, garantier med mera. De som finns registrerade i slutet av november blir synliga då, även om själva prisjämförelsetjänsten blir offentlig först i januari.

1177.se är en välbesökt webbplats med 1,5 miljoner sökningar i månaden, berättar hon.

Privattandläkarna kommer att rekommendera sina medlemmar att finnas med i jämförelsetjänsten på 1177.se om anslutningen till den elektroniska hälsokatalogen HSA fungerar bra för alla vårdgivare.

– Vår rekommendation är alltid att vara öppen med priser till patienter och med information om kvalitet och garantier, säger Lars Olsson, sakkunnig i branschfrågor på Privattandläkarna.

Flera sätt att jämföra

Det kommer att finnas flera sätt att jämföra priser. Det går att titta på olika vårdgivares prislistor eller skriva in koderna från ett kostnadsförslag. Det blir också möjligt att jämföra 14 realistiska behandlingspaket där priset tar hänsyn till tandvårdsbidraget och högkostnadsskyddet.

Utifrån konstnadsförslagskoder kan man ta fram listor där den billigaste vårdgivare syns längst upp på listan. När man tittar på behandlingspaket kan fyra vårdgivare jämföras samtidigt.

Andra sorteringsmöjligheter utreds, berättar Ebba Henning Planck. Det kan till exempel bli möjligt att söka geografiskt efter tandläkare som ligger där man bor eller nära jobbet.

Jämförelsetjänsten kan komma att byggas ut med tiden. En kvalitetsjämförelsetjänst där vårdgivare kan uppge olika kvalitetsaspekter och där patienten kan sätta betyg på sin tandläkare diskuteras. En förstudie pågår och blir klar före årsskiftet.

Som komplement till prisjämförelsetjänsten finns ett temablock om tandvården med information riktad till patienter om exempelvis munhälsa, tandsjukdomar och behandlingar. Temablocket har funnits i ett par år och under 2012 kommer texterna att dateras upp och länkas till jämförelsetjänsten.

Försäkringskassans tjänst stängdes

Prisjämförelsetjänsten på 1177.se görs på uppdrag av socialdepartementet och ersätter Försäkringskassans prisjämförelsetjänst, som startades mot slutet av 2009 och stängdes i januari i år.

Försäkringskassans prisjämförelsetjänst kom till på uppdrag av regeringen för att stärka patienternas ställning på tandvårdsmarknaden. Tandvården var enligt lag skyldig att anmäla sina priser. Trots det var det få privattandläkare som gjorde det.

Försäkringskassans prisjämförelsetjänst kostade uppåt 30 miljoner kronor att utveckla, enligt myndigheten.

Utvecklingen av den nya prisjämförelsetjänsten på 1177.se har kostat 15 miljoner kronor.

Text: Janet Suslick

Dela artikeln
  1. Kommentar från hans norén 16 november 2011:

    Det är märkligt att regeringen först gör ett stort nummer av att prisjämförelsen ska stärka patienternas ställning, sedan när privattandläkarna vägrar att delta avskaffar man obligatoriet. Vad hände med patienternas behov? Varför inte bara säga att prisinformation är en förutsättning för att få del av försäkringen?

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch