Växande bolag utmanar tandvårdsjätten
Distriktstandvården, City Dental och Praktikertjänst är några av konkurrenterna om tandvårdspatienter i Stockholm. Foto: Lars Hugo

Växande bolag utmanar tandvårdsjätten

9 jan 2014
Dela artikeln
En rad köphungriga tandvårdskedjor vill utmana Praktikertjänst och erövra marknaden. Tandläkartidningen har listat privattandvårdens 10 största aktörer.

Smile, Oral Care, Distriktstandvården, Colosseum. I takt med avregleringen av tandvården har nya entreprenörer med riskvilligt kapital i ryggen trätt in på scenen. Detta på en spelplan som länge varit given, uppdelad mellan folktandvården och några tusen egenföretagare, av dem en stor del anslutna till Praktikertjänst.

Men nu utmanas detta kooperativa företagsimperium. På Tandläkartidningens topplista (se grafik längre ner) placerar sig efter Praktikertjänst nio bolag som omsätter mellan 43 och 228 miljoner kronor och med totalt drygt 900 anställda.

– Att ta sig in på marknaden är tufft, säger Per Rehnberg, vd för norskägda kedjan Colosseum.

– Många som prövat har inte kunnat området och fått ta smällar. Det krävs uthållighet.

Bygger upp stora kliniker

De nya aktörerna vill utnyttja stordriftsfördelar och de möjligheter “en konsolidering av en fragmenterad marknad” erbjuder.

Kedjor som Smile och Colosseum inriktar sig på att bygga upp stora kliniker, samla administrationen och erbjuda ett brett utbud tjänster. Man vill konkurrera med bemötande, närhet och kvalitet snarare än med lågt pris.

Andra företag arbetar med koncept som mobil tandvård (Oral Care) eller specialistkliniker (Global Health Partner).

De nya kedjorna har valt strategin att köpa etablerade kliniker och erbjuda ägarna anställning på en större, topputrustad mottagning med nya medarbetare. Goda ekonomiska villkor och möjlighet till bonus är medel att locka till sig personal.

Riskkapitalbolag finansierar

Dock är upplägget dyrt och kräver kapital. Fyra av de större företagen på Tandläkartidningens lista har riskkapitalbolag som finansiärer. Däribland IK Investment Partners, storägare i vårdjätten Attendo, som gått in som huvudägare i Colosseum.

Att driva vård i vinstsyfte ifrågasätts alltmer inom sjukvård och äldreomsorg. I tandvården finns en annan acceptans för privata aktörer. Men de nya tandvårdsföretagen redovisar inte heller några större vinster. Bland de tio på Tandläkartidningens topplista visade tre underskott 2012.

Mest iögonfallande var Colosseum som gick back 30 miljoner kronor med en omsättning på 102 miljoner.

– Det är planerat och något ägarna har förståelse för. Vi befinner oss i ett uppbyggnadsskede och har en överkapacitet, säger vd Per Rehnberg.

“Kedjorna kommer växa”

Tandvårdskedjornas inbrytning på marknaden är ännu inte omvälvande. Deras andel av den privata tandvårdsmarknaden är i dag sju procent.

Men när Per Rehnberg på Colosseum siar om framtiden ser han stora förändringar:
– Kedjorna kommer att växa medan små kliniker köps upp eller försvinner. Vilka som överlever får visa sig, räkna med ägarbyten och fusioner. Och utländska kedjor är intresserade av den svenska marknaden, flera brittiska följer noga vad som händer här.

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch