Fredrik Erhardt har lång och omfattande erfarenhet av endodontisk behandling. Han har också gett ett stort antal kurser internationellt och i Sverige under åren, bland annat i Tandläkarförbundets kursnämnders regi. Han blev specialist 1988, och behandlingspanoramat då var mycket annorlunda jämfört med i dag.
– Då handlade det företrädesvis om relativt enkla behandlingar, och många tänder extraherades i stället för att rotfyllas. Av dem som var över 60 år hade hälften helprotes. I dag rotbehandlar vi både 80- och 90-åringar, vilket i vissa fall kan vara väldigt komplicerat, bland annat på grund av att kanalerna är förkalkade.
Men utbildningen i endodonti på tandläkarhögskolorna följer enligt honom inte alls de behov som finns hos dagens patienter.

Fredrik Erhardt
Ålder: Fyller 61 i år.
Gör: Privatpraktiserande specialist i endodonti, Sigtuna.
Största utmaningen: Att tänka rätt och utföra rätt behandling. Gå igenom i huvudet vad som ska göras och konsekvenser av detta vid terapiplanering. Gå igenom alla steg vad som händer om det inte fungerar och välj det som är bäst för patienten och ha alltid en reservplan om det inte fungerar.
Foto: Lasse Modin
– Den är sämre än den jag själv fick i slutet av 1970-talet. Studenterna får endast behandla ett fåtal tänder och inte lära sig hur de ska hantera trånga munnar. Man bör ha ett system där man kan följa studenternas utveckling och kunna sätta in resurser där det behövs, exempelvis för att höja kunskaperna och färdigheterna inom endodonti, säger Fredrik Erhardt.
Själv tar han varje år emot omkring 1 000 fall på remiss från stora delar av Mellansverige. Och även om större delen av dem som remitterar patienter gör det på rätta indikationer finns det enligt Fredrik Erhardt behov av mer kunskap i ämnet hos många allmäntandläkare.
– En del har inte insikten om vad som kan göras och tror att de gjort det som är möjligt. Men hur kan man ge det beskedet om man inte har tillräcklig kompetens inom området?
Att allmäntandläkare utför enklare endodontiska behandlingar har han inget emot, däremot bör var och en veta var gränsen går för det som han eller hon kan göra och när det är dags att remittera.
– Det tar tio år att bygga upp ett gott rykte, men bara tio sekunder att rasera det.
Det betyder inte att tandläkaren inte ska våga utföra en behandling.
– Själv gillar jag utmaningar och att ta mig an patienter med svåra problem. I sådana fall informerar jag patienten om problemen. Om behandlingen inte fungerar tar jag på mig kostnaden själv.
Inför en endodontisk behandling är det enligt Fredrik Erhardt A och O att patienten får god information.
– Eftersom jag tar emot patienter på remiss behöver jag inte alltid träffa dem före behandlingen. Jag har terapiplanen klar för mig. Däremot ger jag alltid patienten skriftlig information innan denne kommer. Informationen innefattar både vården och kostnaden. Då hinner patienten ta in alla fakta i lugn och ro. När vederbörande kommer för behandling kan vi fokusera på vården och inte på ekonomin, förklarar han.
Att minimera antalet behandlingsmetoder och rensningssystem man arbetar med är enligt honom också viktigt; det går inte att vara expert på alla.
– Det bästa är att lära sig ett system så att det sitter i fingrarna – då blir vården effektiv. Exempelvis att vid preparationen endast använda sig av tre olika typer av borr. Man behöver inte hundra.
Han förespråkar också ett minimum av instrument, och att satsa på kvalitet:
– Man behöver inte tre dåliga pincetter när man i stället kan köpa en som är bra.
När SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, för några år sedan publicerade sin granskning av det vetenskapliga stödet för de metoder som används inom endodontin visade det sig att gott vetenskapligt stöd saknas för all endodontisk behandling.
– Det betyder naturligtvis inte att vi famlar i blindo. Välgjord endodonti har cirka 90 procents lyckandefrekvens, så vi vet trots allt en hel del, men naturligtvis behövs mer kvalitativt god forskning. Mycket information vi vill ha kräver mycket stort material och det är i alla lägen inte lämpligt att jämföra det vi tror är bra behandling med det vi tycker är en dålig ur etisk synvinkel.
Fredrik Erhardts patientfall
Oblitererad rotkanal
Patienten kom på remiss för att tandläkaren bara kommer ner en liten bit i rotkanalen.
Preliminär diagnos oblitererad rotkanal. Vid försök med instrument konstaterades att något hårt satt i vägen.
Läs mer: Fler patientfall finns i Tandläkartidningen nummer 6 2015.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.