Annons
Annons
Felplacerat implantat orsakade nervskada

Foto: Colourbox
Patienten fick en bestående nervskada efter att en tandläkare placerat implantatet för djupt. Tandläkaren hävdar att det fanns utrymme för det, men IVO bedömer att hon aldrig tog hänsyn till underkäksnerven.
Patienten besökte kliniken första gången i februari 2021 och hade då svårt att tugga. En månad senare drog tandläkaren ut en tand, det rörde sig om en längsgående fraktur. Några veckor senare satte tandläkaren in ett implantat i området efter tanden.
Vid nästa besök, då stygnen skulle tas bort, klagade kvinnan på domning i vänster underkäke. Vid ett återbesök dagen därpå röntgade tandläkaren patienten. Hennes bedömning var att implantatets spets låg ovanför nervkanalen. Sedan följde en rad återbesök på kliniken eftersom kvinnan fick ont i underkäken. Tandläkaren konstaterade vid ett av återbesöken att implantatet inte hade läkt in i käken. I samband med det tog hon bort implantatet, men patienten upplevde återigen domningar där det suttit. Tandläkaren drog felaktigt slutsatsen att tryck från implantatet orsakade domningarna.
Nästa återbesök skedde en månad senare och då tyckte patienten att det kändes bättre. Det varade i två månader. Kvinnan kom tillbaka till mottagningen och var då orolig för känselbortfallet i käken. I oktober skrev tandläkaren en remiss till en specialistmottagning för bedömning. Specialistmottagningen kom fram till att skadan på nerven var permanent, en bedömning som tandläkaren inte delade, skriver IVO.
Känselbortfall i käken
Den röntgenbild som tandläkaren tog efter operationen visar att implantatet, som placerats för djupt, med stor sannolikhet skadade nerven och gav upphov till känselbortfallet i käken, skriver IVO i beslutet.
En nervskada med känselbortfall kan inte behandlas, skriver IVO. Det som återstår är att ta bort implantatet, och i bästa fall läker skadan ut av sig själv.
Även journalföringen innehåller brister eftersom det saknas uppgifter om implantatets storlek och unika produktidentifiering.
Enligt IVO har tandläkaren inte utfört sitt arbete i överenstämmelse med patientsäkerhetslagen; en patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård, konstaterar IVO.