Annons

Annons

Årets förändringsledare byggde upp ny klinik

Klinikchefen Joakim Levin ledde arbetet med att flytta från slitna lokaler till en ny välfungerande klinik. För att förändra verksamheten tycker han att det är viktigt att skapa delaktighet och ta tillvara personalens idéer.

Ljusa rymliga lokaler, nya tandläkarstolar, nymålade vita väggar prydda med konstverk. Ljusgröna och blå detaljer skvallrar om att vi är hos folktandvården. I receptionen på mottagningen i Märsta kunde man ibland tidigare möta klinikchefen Joakim Levin.

Joakim Levin
Aktuell som: Årets förändringsledare 2017.
Arbete: Klinikchef för Folktandvården Vasastan.
Ålder: 40 år.
Utbildning: Tandläkarexamen från KI 2001, specialistutbildning i perodonti 2008, folktandvårdens chefsförsörjningsprogram 2011.
Bor: I Vasastan.
Familj: Gift och har tvillingar på 4 år.
På fritiden: Är ledare på Friskis & Svettis. Reser mycket med familjen. Mat, vin och vänner.


– Jag var med lite överallt i verksamheten, till exempel som receptionist eller som tandläkare. Jag tycker att det är viktigt som chef att vara delaktig och hjälpa till där det behövs, säger han.
Han fick i år Stockholms läns landstings nyinstiftade ledarskapspris Årets förändringsledare för hur han tillsammans med sina medarbetare utvecklat verksamheten vid Folktandvården Märsta. De gick från gamla slitna lokaler och en verksamhet med hög personalomsättning, till en ny större klinik i nya lokaler och med ett gott rykte bland Märstaborna.
– Vi började i stort sett om från början med allt. Jag var noga med att ta in allas åsikter om hur vi skulle jobba, till exempel när det gäller rutiner, inredning av rum och arbetstider. Vi diskuterade allt från pappershanddukar till stora saker. Vissa rutiner har vi behållit från den gamla kliniken, men framför allt blev det en nystart.
Joakim Levin återkommer flera gånger till hur viktigt det är att engagera hela gruppen på arbetsplatsen, så att alla känner sig delaktiga och att man får en miljö där alla hjälper alla och känner förtroende för varandra.
En del i att bygga upp den nya mottagningen var att rekrytera. Nästan hälften av gruppen var nyanställda när verksamheten drog igång, och många av de nya tandläkarna var nyutexaminerade.
– Det kan vara mycket bara att komma in i sin yrkesroll, men här fick de också snabbt komma igång med att göra alla typer av behandlingar. Det är såklart lärorikt, men tufft när man är ny.

Två parallella spår

De fick dock stöd både av handledare, andra yrkesgrupper och av kliniken i Sigtuna, som de samarbetar med.
– Det har varit en utmaning att få allt att rulla på. Vi körde två parallella spår där vi samtidigt som vi byggde upp en ny klinik även utvecklade och levererade vård till Märstaborna. Här finns ett ganska blandat klientel, till exempel patienter med stora behandlingsbehov från socioekonomiskt svaga områden och patienter som efterfrågar implantatbehandlingar.
Joakim Levin berättar att det var en tuff period på grund av underbemanning, där personalen i flera år hade fått höra att ”snart kommer ni att få en ny klinik”.
– Jag vill ge en eloge till dem som stannat kvar att de orkat genom detta, och till dem som väljer att pendla hit varje dag, trots långa restider. Det var en lättnad att komma igång, och jag känner mig stolt.

”Vi fick tidigt en sammanhållning som gjorde att alla jobbade mot samma mål.”

Det roligaste i arbetet tycker Joakim Levin har varit att arbeta med gruppen och att se alla individer utvecklas. Hur de nya vuxit in i sin yrkesroll, och hur de som jobbat länge tagit med sig sina erfarenheter, men lämnat det som inte fungerade bra på den gamla kliniken bakom sig.
– Det är en fantastisk grupp. Vi fick tidigt en sammanhållning som gjorde att alla jobbade mot samma mål, stöttade varandra och samtidigt fanns där för patienterna. Alla var medvetna om förutsättningarna, och vi kände en intern stolthet att vi lyckades skapa en verksamhet med en bra grupp, i fina lokaler och med ett bra rykte. Kliniken levererar vård av hög kvalitet och visar samtidigt god ekonomi.

Hade gärna stannat

I dag har Joakim Levin gått vidare och arbetar som klinikchef vid Folktandvården Vasastan. Men engagemanget för Märsta finns hela tiden med när han talar.
– Vi sålde in kliniken mycket under rekryteringen, till exempel med möjligheter till handledning och utveckling. Jag hade gärna stannat och stöttat ett tag till. Men det känns som om det går bra för dem, och de har en ny bra chef.

Upptäck mer