Det har varit sju decennier med såväl upp- som nedgångar. Att bli universitet innebär att forskningsandelen av verksamheten ökar. Rekryteringen av forskare och lärare inom samtliga av fakultetens 13 avdelningar utgör en utmaning.
– Vi har en strategisk plan för att skapa starka forskningsmiljöer som kan attrahera nya forskare. Med mer pengar kan vi också satsa på fler strategiska doktorandtjänster, berättar professor Gunilla Klingberg, dekan för odontologiska fakulteten vid Malmö universitet.
Utbildningarna utvecklas fortlöpande och tandläkarprogrammets kursplan genomgår just nu en översyn. Gunilla Klingberg lyfter särskilt fram två områden där utbildningen behöver stärkas och utvecklas för att möta den framtida tandvårdens behov.
Det ena gäller sättet att arbeta utifrån evidens, ta till sig ny kunskap och implementera och utvärdera den i verksamheten. Men också att i klok takt fasa ut tidigare arbetssätt och inte hoppa på nymodigheter rakt av. Den andra delen rör jämlik hälsa.
”Tandvårdens professioner måste utbildas till att kunna samverka med andra sektorer.”
– Jämlik hälsa är ett stort och viktigt begrepp som handlar om mycket mer än bara tandvård och munhälsa. Tandvårdens professioner måste därför utbildas till att kunna samverka med andra sektorer. Till exempel hälso- och sjukvården, socialtjänsten, skolan och kommunen, slår Gunilla Klingberg fast.
Problem Based Learning (PBL) kommer även fortsättningsvis att vara Tandvårdshögskolans signum. Det uppskattas av Panteha Bigdeli, tidigare ordförande för Tandläkarförbundets södra studerandeförening, som går fjärde året på tandläkarprogrammet.
I PBL står gruppdiskussioner och egna litteratursökningar i fokus under arbetet med att besvara frågor kring utvalda patientfall.
– Det blir en annan och bredare form av inlärning, i stället för att en föreläsare talar om vad som viktigt, säger hon.
Mycket klinisk tid
Panteha Bigdeli framhåller det stora kliniska inslaget under utbildningen. Redan andra terminen börjar studenterna att träffa patienter.
– Det gör att man utvecklar självförtroende redan i början av utbildningen och det är nog lite speciellt med Malmö. Man får höra från studenter vid andra högskolor att de inte har lika mycket klinisk tid och att det kommer in senare i utbildningen, säger Panteha Bigdeli.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.