Annons

Annons

Första KUT-kullen klar i Malmö

Efter ett års intensiv utbildning har tio tandläkare med utländsk utbildning fått sin svenska tandläkarexamen. På Malmö universitet var det första gången man ordnade KUT-utbildningen.

”Ni är här för att vi ska lära oss av varandra.” Det budskapet fick deltagarna den första dagen på KUT-utbildningen vid Malmö universitet. Den startade vårterminen 2018, och i december examinerades de första tio studenterna. Tandläkartidningen har pratat med två av dem.

Hasan Ali Deeb


–Vi lärde oss både av varandra och av lärarna på utbildningen. Det var väldigt bra att arbeta med problembaserat lärande. Vi är tio personer som alla är tandläkare från olika universitet och med olika lång erfarenhet. När vi diskuterar patientfall är det kul att höra hur andra tänker utifrån sina erfarenheter, säger Hasan Ali Deeb.
Han tog tandläkarexamen år 2011 i Syrien och arbetade sedan två år i Syrien och Saudiarabien. År 2013 kom han till Sverige. Han har läst svenska och jobbat som tandsköterska samtidigt som han pluggat för kunskapsprovet. Han klarade provets första del och väntade på att göra det praktiska provet när han blev antagen till KUT-utbildningen i Malmö.
– Jag valde att gå utbildningen, eftersom det inte är säkert att man får praktik efter kunskapsprovet, och jag ville lära mig om yrket vid ett svenskt universitet. Det betyder mycket för mig att ha fått möjlighet att gå utbildningen. Det är som att jag har landat efter att ha kämpat i fem år, säger Hasan Ali Deeb.

Problembaserat lärande

Ghiyas Fadda


Även Ghiyas Fadda är jättenöjd med utbildningen. Han har examen från Ukraina och har arbetat som tandläkare sedan 2003, bland annat som klinikchef med 35 medarbetare.
– Jag har gått många utbildningar och kurser, men denna är verkligen guld värd. Lärarna har varit hjälpsamma och ödmjuka. Problembaserat lärande var nytt för mig, men jag tycker att det har varit jättebra, säger han.
Den problembaserade pedagogiken innebär att studenterna får ett ämne, till exempel ett patientfall, som man söker information kring och sedan diskuterar tillsammans, och med lärarna närvarande.

Patientcentrerat perspektiv

– När vi hamnade rätt fick vi ett stort leende. När vi gått fel gav de oss rekommendationer om vad vi skulle läsa och hur man skulle göra.
Han nämner särskilt utbildningen i patientcentrerat perspektiv som han tycker gav bra kunskap om mentaliteten för hur man jobbar med patienter i Sverige.

”Det finns många kompetenta personer som bara vill komma igång med processen och börja jobba.”

– Jag önskar att det fanns plats för fler kolleger att komma in, så att deras kompetens kan komma till användning och de kan starta sitt liv på riktigt, säger ­Ghiyas Fadda.
Även Hasan Ali Deeb tycker att det behövs fler utbildningsplatser.
–Det borde finnas utbildning även i Umeå. Det finns ett stort behov för tandläkare i norra delen av landet och det finns många kompetenta personer som bara vill komma igång med processen och börja jobba, säger Hasan Ali Deeb.
Efter examen har båda två ­direkt fått jobb inom folktandvården.

Upptäck mer