Annons

Annons

Franchising ny modell inom tandvården

Franchising gör sitt intåg på den svenska tandvårdsmarknaden. Tandläkarna äger och driver sina kliniker men hyr ett affärskoncept.

Affärsmodellen franchising innebär att oberoende aktörer inom en bransch tillhör samma kedja. Franchisetagarna äger sina verksamheter, men använder ett gemensamt koncept och varumärke. Pressbyrån och Anticimex är exempel på franchisekedjor.
Inom tandvård är Dentsmile landets första franchisekedja, enligt Assall Delavaran, vd på Inter Dentsmile Holding AB.
Inom Dentsmile äger franchisetagaren själv sin klinik. Det skiljer sig mot exempelvis Praktikertjänst, där de flesta tandläkare är anställda delägare, och mot flera tandvårdskedjor där tandläkarna är anställda.

Flera fördelar

Assall Delavaran ser flera fördelar för franchisetagare jämfört med enskilda klinikägare.
– Det finns ett utarbetat koncept. Man får stöd, rådgivning och utbildning och drar nytta av stordriftsfördelar, säger hon.
Hennes ambition är att Dentsmile ska växa till minst 25 kliniker inom fem år. På sikt vill hon expandera även till andra länder.
Än så länge har Dentsmile två anslutna kliniker. Den i Stockholm drivs av Alexander Sundquist, Assall Delavarans man. Den andra startades i Sundsvall i oktober 2015 och drivs av David Holmqvist Starck.

Hemlig avgift

Franchisetagaren betalar en avgift baserad på sin omsättning till Dentsmile. Hur mycket det rör sig om är en affärshemlighet.
En annan tandvårdskedja, Tandea, använder sig av licensiering. Det är en affärsmodell som liknar franchising. Liksom vid franchising äger licenstagaren sin verksamhet men använder Tandeas koncept, design, grafisk profil, handbok med mera – mot en avgift.
Janet Suslick

Upptäck mer