I början av februari lanserades Tandpriskollen, som ska hjälpa patienter att jämföra priser mellan tandvårdsmottagningarna. De första dagarna hade tjänsten 30 000 besökare, men antalet sjönk sedan och landade på ungefär 2 000 besökare per dag.
– Vi är nöjda med lanseringen och användandet av tjänsten. Tandvård kan beskrivas som en så kallad sällanköpsvara. Vi förväntar oss därför att behovet och användandet av tjänsten kommer att öka successivt och framför allt när tandvården kan börja fungera mer som vanligt efter coronapandemin, säger Maria Bjurö, kommunikationschef på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV.
Tandpriskollen har enligt TLV tagits emot positivt av både tandläkare och patienter.
En vanlig fråga från patienter har varit varför det pris man fått betala är högre än det som redovisas på Tandpriskollen. Förklaringen är att priserna som visas i tjänsten är medianpriser, medan det pris patienten får betala påverkas av det enskilda behovet och hur avancerad behandling som krävs.
En annan vanlig fråga har varit om det kostnadsförslag patienten fått för en behandling är rimligt.
– Vi har fått in en del synpunkter och förslag på förbättringar som vi tittar på, till exempel att göra det lättare att uppdatera kontaktuppgifterna snabbt. Vi arbetar också kontinuerligt med mindre justeringar som ska göra det lättare för användaren att förstå och jämföra priser, säger Maria Bjurö.
Till exempel har man plockat bort några behandlingspaket där det kommit in synpunkter på att paketpriset var missvisande.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.