Först betalar patienten, och därefter kommer ersättningen från det statliga tandvårdsstödets högkostnadsskydd. Så ser ordningen ut.
Men hos John Barksenius på Munter Tandvård har många av patienterna avbetalningsplaner för sin tandvård, och vissa har inte betalat fullt. Efter att ha granskat mottagningens patientfall har Försäkringskassan dragit in 1,5 miljoner i utbetalat tandvårdsstöd.
– Det här hände för två år sedan. Då fick vi bland annat säga upp personal och vi hankar oss fortfarande fram. Nu har vi pågående rättsprocesser som tar mycket energi, säger John Barksenius.
Förvaltningsrätten går igenom varje enskilt patientfall separat.
Otillåtna rabatter
– De är extremt långsamma. Ett fall kan ta 15–16 månader. De avgör oftast till myndighetens fördel, så vi ser det som en transportsträcka innan vi överklagar till Kammarrätten. Pengarna är redan dragna, men fallen är inte avgjorda, säger John Barksenius.
Det man är oense om är om mottagningen har gjort vad de kan för att få betalt av patienterna. Enligt en artikel i Dagens Nyheter den 21 augusti 2019 anser Försäkringskassan att det handlar om otillåtna rabatter, och att mottagningen inte har för avsikt att ta betalt av patienterna.
– Det är extremt konstigt av Försäkringskassan att de drar in hela beloppet när kunderna har betalat en del av sin skuld till oss. Vi menar att vi har försökt få betalt, och det står ingenstans i lagen hur lång avbetalningsplanen får vara eller att patienterna måste skickas till Kronofogden.
Direkt till inkasso
John Barksenius berättar att Försäkringskassan aldrig har tittat på klinikens ekonomi tidigare, och att om myndigheten hade påtalat sina krav på betalning så hade han rättat sig efter det.
Efter att Försäkringskassan agerade för två år sedan har kliniken förändrat villkoren för betalning, och skickar obetalda räkningar direkt till inkasso.
– Att vi skulle ha som affärsidé att inte ta betalt av våra patienter är helt orimligt. Vi går inte runt utan patientavgifterna.
Mottagningens patienter är framför allt personer som har ekonomiska bekymmer och ofta inte har varit hos tandläkaren på länge.
– Nu är det färre utsatta personer som kan få vård, eftersom vi har hårdare avbetalningskrav.
Utgår från att patienten betalat
Jan Bouveng, områdeschef för avdelningen Tandvårdsstöd och internationell vård vid Försäkringskassan, påpekar att reglerna för tandvårdsstödet är väldigt tydliga: de utgår från att patienten har betalat.
De har flera verktyg för att göra riskbedömningar över vilka mottagningar man ska titta närmare på, och gör även slumpmässiga kontroller.
– Så fort vi hittar en misstanke gör vi efterhandskontroller. Det är ett ganska omfattande arbete att utreda om vi kan se ett mönster i felrapporteringen. Det gör att det kan dröja länge innan beslutet om återbetalning.
Vanligt fel att patient inte har betalat
Bland de tandläkare som gör upprepade fel med inrapporteringen är det ett vanligt fel att man fått pengar från högkostnadsskyddet trots att patienten inte har betalat.
– Vi försöker upptäcka vad som blivit fel och kräva pengarna åter. Det gör vi även där vi hittar enstaka fel med en patient och en behandling. Men det är extra allvarligt när vi ser att det upprepar sig. Och när det handlar om många patienter är det inte ovanligt att vi kräver tillbaka hundratusentals kronor.
Läs också
I Tandläkartidningen nummer 9/2018 berättade vi om John Barksenius, tandläkare och grundare till kliniken Munter Tandvård.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.