Annons

Annons

”Växtvärken är ett lyxproblem”

På drygt tio år har Niclas Wallen­borgs klinik i Nacka vuxit från fyra personer och tre behandlingsrum till 16 personer och sju behandlingsrum. "Det har varit lite växtvärk ibland, men det är ett lyxproblem."

För Niclas Wallenborgs del började resan med Nacka tandvårdsteam 2005 när han flyttade hem till Sverige efter ett par år som tandläkare i Spanien. Han började som anställd tandläkare på praktiken, som då var en del av Praktikertjänst. Året därpå blev han verksamhetsansvarig.

Niclas Wallenborg
Ålder: 40 år.
Familj: Fru och två döttrar, tre och sex år.
Bor: Saltsjöbaden.
Jobb: Äger Nacka/Saltsjö­badens tandvårdsteam.
Utbildning: Tandläkarprogrammet i Göteborg, 2003.
Fritid: Älskar båtar och gillar alla sporter utom fotboll.


Han visste från början att han inte ville vara ensam tandläkare på kliniken.
– Det är roligare att ha kolleger och det höjer kompetensen. Ingen kan vara bäst på allt. Är man fler kan man bolla idéer och fördela patienterna så att de hamnar rätt.
Han tycker att olikheter berikar.
– Det blir en härlig dynamik i en grupp med flera kulturer och bakgrunder. Eftersom vi är olika lär vi oss av varandra.
Verksamheten har byggts ut efter­ hand. Kliniken har kunnat expandera i etapper genom att man renoverat intilliggande ­lokaler i samma hus.
– Jag har en entre­prenör­ådra i mig. Jag tycker att det är roligt att bygga företag. När jag har märkt att det har funnits under­lag att växa har jag inte velat bromsa. Jag trivs när det är en utveckling och det händer ­saker.

Eget aktiebolag

2015 gick Niclas Wallenborg ur Praktikertjänst och bildade ett eget aktiebolag. Samma år kom två behandlingsrum till. Året därpå byggdes ännu ett behandlingsrum, och 2018 blev det ett operationsrum.
Under några år ägde Niclas även en klinik i Fisksätra, men förra året flyttades verksam­heten, personalen och patienterna till lokalerna i Nacka.
Nacka tandvårdsteam har nu sammanlagt sju behandlingsrum och i dag arbetar 16 personer där, varav några på deltid.

Jobbat med ledarskap

Utvecklingen har inte varit utan motgångar och sidospår. På frågan om klinikens största motgångar svarar Niclas Wallenborg undvikande:
– Jag har haft några riktiga motgångar, vissa på en mer personlig nivå mellan mig själv och anställda. Med mer erfarenhet och kunskap hade jag kunnat göra annorlunda.
Under senare år har han jobbat mycket med sitt ledarskap.
– Jag gillar ett högt tempo och ser möjligheter snarare än omöjligheter. Det kan vara utmanande för andra att jobba med mig, att vara harmoniska i en verksamhet som förändras hela ­tiden. Numera vet jag om det där, även om jag har mycket kvar att lära.

Gemensamma beslut

Att vara en bra ledare är viktigt, tycker Niclas.
– Är man det, behöver man inte vara ”chef”.
Beslut fattas så ofta som möjligt gemensamt, ofta i samband med klinikmöten.
– Alla ska kunna säga vad de tycker och tänker. Målet är att vi ska kunna vara överens.

Svårt att koppla av

Han ger ett par exempel: Sköter­skorna hade önskemål om ny utrustning till sterilen och beslutet fattades sedan gemensamt. Inköp av nya datorer började med att flera var irriterade över de gamla.
Vilka nackdelar finns det med att vara småföretagare på en växande klinik? Den första ­Niclas Wallenborg nämner är att han tänker på jobbet hela ­tiden.
– Jag har svårt att koppla av, är alltid uppe i varv och lite orolig. Jag vill att personalen ska ha det bra, att patienterna ska vara glada och nöjda och att företaget ska vara framgångsrikt.

Större pussel

En annan nackdel är att det är ett större pussel med många anställda. Det kräver fungerande rutiner och mer planering, och riskerna är också större.
– Men det positiva överväger det negativa. Jag skulle inte trivas med att vara ensam tand­läkare, så den risken tar jag alla dagar i veckan.
Vad gäller de ekonomiska riskerna är han övertygad om att det lönar sig att göra tunga investeringar som att bygga behandlingsrum och satsa på OPG, CBCT, mikroskop och datorer. Nu planerar han att fokusera mer på specialisttandvård och ta emot fler patienter på remiss.
Han betonar att det först och främst är bra tandvård som är målet.
– Ekonomisk vinst får komma på köpet om vi levererar en verksamhet som är bra för både patienter och personal.

Upptäck mer